Kritisk til bompengesjokk i Oslo: - Et kraftig skudd for baugen for Ap

Frp i Oslo blåser seg opp over tallene som viser ti prosent økning i bompengeinnkrevingen i Oslo og Akershus i juni.
- Her har Aina Stenersen misforstått, svarer Raymond Johansen (Ap).

KRITISK: Frps førstekandidat Aina Stenersen i Oslo, er kritisk til bompengeøkningen i juni. Foto: Nina Hansen / Dagbladet.
KRITISK: Frps førstekandidat Aina Stenersen i Oslo, er kritisk til bompengeøkningen i juni. Foto: Nina Hansen / Dagbladet.Vis mer

Onsdag ble det klart at Fjellinjen, som er bompengeselskapet for Oslo og Akershus, har krevd inn ti prosent mer bompenger i juni i år enn de gjorde i samme måned i fjor.

Samtidig er det kjent at det har blitt en tredobling i antallet bompengepasseringer i juni i år, sammenlignet med i fjor, og at en langt større andel av passeringene nå er priset til null.

Frps førstekandidat i Oslo, Aina Stenersen, er likevel kritisk:

- Økningen bekrefter det vi har trodd: At det har vært, og kommer til å bli et kraftig innhogg i folks lommebok. Ti prosent er mye, og vi ser at det rammer dem som har lite inntekter. Dette er også et kraftig skudd for baugen for Ap og Raymond Johansen som har gitt inntrykk av at folk flest får det billigere, altså må betale mindre i bompenger, etter innføringen av de 53 nye bommene.

- Det er lite respektfullt gjort av ham, sier hun.

- Ikke svarthvitt

Med det sikter hun blant annet til at Johansen har sagt at Oslo-borgere som bor utenfor ring 3 vil betale mindre i bompenger enn tidligere med de nye bommene.

Hun kritiserer byrådsleder Raymond Johansen for å fordumme debatten.

- Folk betaler jo ikke nødvendigvis mer enn de gjorde før selv om bompengeinntektene har økt, og flere er med og betaler regninga?

- Vi har flere eksempler på personer i for eksempel bydeler i Groruddalen og i Østensjø som betaler mer nå enn før. Bildet er ikke svart/hvitt. Og en økning på ti prosent totalt er en stor inngripen i hverdagen totalt sett, sier Stenersen.

- Vi ønsker heller ikke at elbilene skal betale mer. Bilistene reagerer også på at så lite av bompengene går til veier. Kommunen som har et budsjett på 73 mrd må investere mer, samtidig som staten bør inn med opptil 80 prosent i store samferdselsprosjekter, sier Stenersen.

Bompengeinnkrevingen i Oslopakke 3 er godkjent av Stortinget og Frp, men lokalt stemte partiet mot Oslopakke 3, som bompengeøkningen henger sammen med.

Stenersen sier de kommer til å ha flere aksjoner fram mot valgdagen med bompengemotstand.

- For tidlig å si

Økonomidirektør Magne Liestøl Larsen i Fjellinjen AS vil ikke kommentere om innkrevingen er høyere eller lavere enn de ventet i juni - og er heller ikke sikker på om juni-tallene gir et godt bilde på hva som vil kreves inn i månedene som kommer.

- Det er for tidlig å si, for nå må folk få tilpasse seg alle de nye bomstasjonene, så vi må nok la det gå litt mer tid, før vi kan si noe om hvordan trafikkutviklingen vil være framover, sier han til Dagbladet.

Han sa i forrige uke at de ventet at inntektene ville øke, men tallene var altså ikke klare før i dag.

Totalt er trafikken i juni gått ned 6,3 prosent, men justert for antall helligdager er nedgangen på 2 prosent.

Det er heller ikke alle som har fått fakturaer ennå, og det er derfor for tidlig å si hva folk reelt vil ende opp med å betale i gjennomsnitt, ifølge Larsen, som opplyser at de vil komme med nye inntektstall for juli når disse er klare.

Rister på hodet

En fersk undersøkelse viser at rundt 60 prosent av dem som betaler bompenger opplever at de belastes for hardt, og bompengeprotestene kan vise seg å få store politiske konsekvenser i høstens valg.

Byrådsleder Raymond Johansen feier bort kritikken fra Stenersen.

- Her har Aina Stenersen misforstått. Inntektene øker når flere er med på å betale. Før første juni var det kun de som kjørte inn til byen som betalte, nå har vi et mye mer rettferdg system med lavere takster per passering, men der også de som bor inni byen er med på å betale. Oslopakke 3 vil sikre bedre veier, bedre kollektivtransport, og bedre Oslo-luft, sier Johansen i en sms til Dagbladet.

I pressemeldingen går det også fram at 11,5 millioner av de 32 millioner passeringene i juni, var omfattet av timesregel og månedstak, slik at passeringene er priset til 0.

Til sammenlignet gjaldt det 500 000 av 10 millioner passeringer i juni i fjor.

NYE BOMMER: 1. juni i år ble det innført et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
NYE BOMMER: 1. juni i år ble det innført et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Vis mer