Kritisk til Telenors prisendringer

Direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet frykter at Telenor øker abonnementsprisene for at selskapet skal få høyere nettleie fra sine konkurrenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det vil i så fall hemme konkurransen, og myndighetene må følge Telenors prisendringer nøye. Dersom det viser seg at Telenor hever abonnementsprisene for å gjøre det dyrere for konkurrentene å komme inn på de delene av markedet hvor fortjenesten ikke er høyest, bør myndighetene reagere. Jeg ser for meg to reaksjonsformer: Enten må de frata Telenor kontrollen over nettet, slik at de må leie linjene på lik linje med sine konkurrenter, eller så må staten regulere avtalene mellom selskapene. Hvilken reaksjonsform som egner seg best, bør myndighetene selv avgjøre, sier han.

Skeptisk

Etter at det ble fri konkurranse på telemarkedet har flere teleselskaper etablert seg på det norske markedet. Men for å formidle samtalene må de leie linjene fra Telenor.

Stalheim er skeptisk til at Telenors nye prisjustering betyr at tre av fire privatkunder får høyere telefonregninger, mens tre av fire bedriftskunder får reduserte utgifter.

- Det er et signal om at det blir småkundene som betaler for konkurransen i markedet, sier han. Han er også redd for at Telenor vil bruke inntekter fra lokaltrafikk og abonnementsavgifter til å subsidiere prisene på konkurranseutsatte samtaletyper.

Tar feil

Pressetalsmann Dag Melgaard i Telenor sier Stalheim tar feil når han antyder at Telenor setter opp abonnementprisene for å gjøre det dyrere for konkurrentene å leie telenettet.

- Vi har et underskudd i driften av telenettet, og for å få driften i balanse ba vi myndighetene om lov til å fordele underskuddet på alle brukerne. Det fikk vi ikke lov til, og derfor må vi øke prisen til brukerne fordi vi er pålagt å dekke underskuddet selv. Men det fører ikke til at prisen ut til våre konkurrenter blir dyrere, sier han.

Melgaard synes også det er beklagelig at det er privatkundene som må betale regningen, men han minner om at det bare er snakk om 50 øre dagen, og at samtaleavgiftene går ned.

(NTB)