Kritisk til Tines nye melkekampanje

«Overskudd til livet» er mottoet til Tines nye reklamekampanje som skal forsøke å bremse opp nedgangen i det norske melkeforbruket. - Dette er uetisk, mener ernæringsprofessor Christian A. Drevon. Han etterlyser dokumentasjon for påstanden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I følge Drevon kunne nordmenn generelt klart seg med et melkekonsum som ligger en tredjedel under dagens.

- Andre folk rundt om i verden drikker ikke melk i det hele tatt, men de har likevel overskudd og energi, påpeker professoren, som er sterkt kritisk til Tines nye slagord.
- Hadde denne påstanden blitt brukt om andre produkter med tilsvarende svak begrunnelse, hadde Forbrukerombudet grepet inn, mener Drevon. Han er professor ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.

Mateksperten hevder at den eneste grunnen til at Tine slipper unna en slik markedsføring, er den spesielle posisjonen de har i norsk kultur.

- Det virker som Tine først og fremst er ute etter å selge fløten. Vi har av distriktspolitiske grunner en stor opphopning av melkeprodukter. Dette må Tine kvitte seg med ved hjelp av aggressiv markedsføring, mener Drevon.
Forsknings- og utviklingssjef Ragnhild Rønneberg i Tine Norske Meierier forsvarer slagordet og mener det er dekning for å si at melk gir overskudd til livet.

- Melk har en ernæringsmessig verdi - tilførsel av proteiner, kalsium og B-vitaminer - som ikke noe annet naturlig produkt kan gi. Dette er kilde til vekst og utvikling, sier hun.

- Dog er det riktig å si at kombinasjon av annen mat og drikke vil kunne gi tilsvarende næringstilførsel, påpeker Rønneberg.