Kritisk til Tines nye melkekampanje

«Overskudd til livet» er mottoet til Tines nye reklamekampanje som skal forsøke å bremse opp nedgangen i det norske melkeforbruket. - Dette er uetisk, mener ernæringsprofessor Christian A. Drevon. Han etterlyser dokumentasjon for påstanden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I følge Drevon kunne nordmenn generelt klart seg med et melkekonsum som ligger en tredjedel under dagens.

- Andre folk rundt om i verden drikker ikke melk i det hele tatt, men de har likevel overskudd og energi, påpeker professoren, som er sterkt kritisk til Tines nye slagord. - Hadde denne påstanden blitt brukt om andre produkter med tilsvarende svak begrunnelse, hadde Forbrukerombudet grepet inn, mener Drevon. Han er professor ved Institutt for ernæringsforskning ved Universitetet i Oslo.

Mateksperten hevder at den eneste grunnen til at Tine slipper unna en slik markedsføring, er den spesielle posisjonen de har i norsk kultur.

- Det virker som Tine først og fremst er ute etter å selge fløten. Vi har av distriktspolitiske grunner en stor opphopning av melkeprodukter. Dette må Tine kvitte seg med ved hjelp av aggressiv markedsføring, mener Drevon. Forsknings- og utviklingssjef Ragnhild Rønneberg i Tine Norske Meierier forsvarer slagordet og mener det er dekning for å si at melk gir overskudd til livet.

- Melk har en ernæringsmessig verdi - tilførsel av proteiner, kalsium og B-vitaminer - som ikke noe annet naturlig produkt kan gi. Dette er kilde til vekst og utvikling, sier hun.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer