Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kroatia vil ha norsk kystvakt

Selger forsvarsmodell til utlandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Norske militære rådgivere bistår Kroatia i å bygge opp en militær kystvakt etter norsk modell.

Før påske tok kroatiske myndigheter kontakt med Forsvarsdepartementet for å få innsyn i måten Norge driver sin kystvakt.

Selv om blant andre amerikanske US Coast Guard har markedsført seg tungt ovenfor kroatiske myndigheter, har president Stjepan Mesic bestemt seg for å bruke den norske modellen.

Representanter fra Forsvarsdepartementet og kystvaktssjef Geir Osen har besøkt Kroatia for å markedsføre måten Norge driver kystvakt - en sivilmilitær modell hvor marinefartøy og soldater benyttes, med sivilt mandat og lovverk som sikrer politi- og tollmyndighet på sjøen.

Ideell

Kroatia skal tidlig ha interessert seg for den norske modellen, blant annet på grunn av likhetene mellom landene - lange kystlinjer med mange øyer og like stor befolkning. Å la den kroatiske marinen drifte kystvakta regnes som langt billigere enn å opprette en egen sivil kystvakt slik for eksempel USA, Canada, og Sverige har.

Flere andre land, som Frankrike og Tyskland, skal ha vist interesse for Norges måte å drive kystvakt. Det er spesielt den nye kystvaktloven innført i 1999 som vekker interesse, der de militære kystvaktskipene gis anledning til å aksjonere på egenhånd i sivile saker som for eksempel smuglere ved Svinesund, ulovlig fiske og miljøkriminalitet.

Ingen andre land i Europa har en slik løsning. Ofte er ansvaret stykket opp slik at marinen, politi, og tollvesen har egne flåter for å håndheve sine forskjellige ansvarsområder på sjøen.

ØNSKET: Den «nye» norske kystvakten har både politi-, toll-, og miljømyndighet på sjøen, og kan aksjonere på egenhånd mot alt i fra grensekrenkelser til ulovlig fiske, smugling, og svineri. Dette vekker interesse i resten av verden. Foto: Scanpix
ØNSKET: Den «nye» norske kystvakten har både politi-, toll-, og miljømyndighet på sjøen, og kan aksjonere på egenhånd mot alt i fra grensekrenkelser til ulovlig fiske, smugling, og svineri. Dette vekker interesse i resten av verden. Foto: Scanpix Vis mer

Vekker oppsikt

Kroatias valg av den norske modellen har vært førstesidestoff for avisene i landet. I følge kilder Dagbladet har vært i kontakt med, skal valget ha skuffet USA fordi de har brukt store ressurser på sitt arbeid med å overbevise kroatene om at den sivile US Coast Guard-modellen er den beste.

USA bruker store ressurser på å få land i det tidligere Jugoslavia til å tilpasse seg amerikanske forsvars- og sikkerhetsmodeller.Selv om Norge ikke får noen økonomisk gevinst av å «selge» kystvaktmodellen, ligger det mye prestisje i å bli valgt som mønsterland, både i internasjonale sikkerhetspolitiske fora, og internt i Forsvaret.

Positivt

- Dette er svært positivt for oss - en skikkelig heder. Det viser at vi har en kosteffektiv løsning, og for oss er det viktig i en tid med omstilling og effektivisering i Forsvaret. Her har vi fått en objektiv vurdering av et annet land, som mener vi har den beste og mest kosteffektive løsningen, sier nestkommanderende og stabssjef i kystvakten, Geir Skorstad til Dagbladet.no.

I forrige uke var Kroatias marinesjef, kontreadmiral Zdravko Kardum, på offisielt besøk i Norge nettopp for å diskutere samarbeidet og lære mer om kystvakta.

- I tiden fremover vil norske rådgivere hjelpe oss med å utvikle og forbedre modellen, noe vi setter stor pris på, sa han under besøket.

Nær og fjern

I dag består den norske kystvakten av 20 fartøy, hvorav 19 er i drift. Fire kystvaktsskip har kapasitet til å bære med seg forsvarets nye NH 90 helikoptre som skal innføres i 2007. Fem nye fartøy er tilpasset den indre kystvakten for å operere i fjorder og kystnære områder.

SKUFFET: USA skal være skuffet og overrasket over at Kroatia ikke velger den amerikanske kystvaktmodellen.
SELGER: Forsvarsdepartementet tok med seg kystvaktsjef Geir Osen til Kroatia for å «selge» modellen.
BESØK: Forrige uke var Kroatias marinesjef Zdravko Kardum på besøk for å lære mer om kystvakta. Her hilses han om bord i et av de norske kystvaktfartøyene.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!