Kroatia vil ha norsk kystvakt

Selger forsvarsmodell til utlandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Norske militære rådgivere bistår Kroatia i å bygge opp en militær kystvakt etter norsk modell.

Før påske tok kroatiske myndigheter kontakt med Forsvarsdepartementet for å få innsyn i måten Norge driver sin kystvakt.

Selv om blant andre amerikanske US Coast Guard har markedsført seg tungt ovenfor kroatiske myndigheter, har president Stjepan Mesic bestemt seg for å bruke den norske modellen.

Representanter fra Forsvarsdepartementet og kystvaktssjef Geir Osen har besøkt Kroatia for å markedsføre måten Norge driver kystvakt - en sivilmilitær modell hvor marinefartøy og soldater benyttes, med sivilt mandat og lovverk som sikrer politi- og tollmyndighet på sjøen.

Ideell

Kroatia skal tidlig ha interessert seg for den norske modellen, blant annet på grunn av likhetene mellom landene - lange kystlinjer med mange øyer og like stor befolkning. Å la den kroatiske marinen drifte kystvakta regnes som langt billigere enn å opprette en egen sivil kystvakt slik for eksempel USA, Canada, og Sverige har.

Flere andre land, som Frankrike og Tyskland, skal ha vist interesse for Norges måte å drive kystvakt. Det er spesielt den nye kystvaktloven innført i 1999 som vekker interesse, der de militære kystvaktskipene gis anledning til å aksjonere på egenhånd i sivile saker som for eksempel smuglere ved Svinesund, ulovlig fiske og miljøkriminalitet.

Ingen andre land i Europa har en slik løsning. Ofte er ansvaret stykket opp slik at marinen, politi, og tollvesen har egne flåter for å håndheve sine forskjellige ansvarsområder på sjøen.

ØNSKET: Den «nye» norske kystvakten har både politi-, toll-, og miljømyndighet på sjøen, og kan aksjonere på egenhånd mot alt i fra grensekrenkelser til ulovlig fiske, smugling, og svineri. Dette vekker interesse i resten av verden. Foto: Scanpix
ØNSKET: Den «nye» norske kystvakten har både politi-, toll-, og miljømyndighet på sjøen, og kan aksjonere på egenhånd mot alt i fra grensekrenkelser til ulovlig fiske, smugling, og svineri. Dette vekker interesse i resten av verden. Foto: Scanpix Vis mer

Vekker oppsikt

Kroatias valg av den norske modellen har vært førstesidestoff for avisene i landet. I følge kilder Dagbladet har vært i kontakt med, skal valget ha skuffet USA fordi de har brukt store ressurser på sitt arbeid med å overbevise kroatene om at den sivile US Coast Guard-modellen er den beste.

USA bruker store ressurser på å få land i det tidligere Jugoslavia til å tilpasse seg amerikanske forsvars- og sikkerhetsmodeller.Selv om Norge ikke får noen økonomisk gevinst av å «selge» kystvaktmodellen, ligger det mye prestisje i å bli valgt som mønsterland, både i internasjonale sikkerhetspolitiske fora, og internt i Forsvaret.

Positivt

- Dette er svært positivt for oss - en skikkelig heder. Det viser at vi har en kosteffektiv løsning, og for oss er det viktig i en tid med omstilling og effektivisering i Forsvaret. Her har vi fått en objektiv vurdering av et annet land, som mener vi har den beste og mest kosteffektive løsningen, sier nestkommanderende og stabssjef i kystvakten, Geir Skorstad til Dagbladet.no.

I forrige uke var Kroatias marinesjef, kontreadmiral Zdravko Kardum, på offisielt besøk i Norge nettopp for å diskutere samarbeidet og lære mer om kystvakta.

- I tiden fremover vil norske rådgivere hjelpe oss med å utvikle og forbedre modellen, noe vi setter stor pris på, sa han under besøket.

Nær og fjern

I dag består den norske kystvakten av 20 fartøy, hvorav 19 er i drift. Fire kystvaktsskip har kapasitet til å bære med seg forsvarets nye NH 90 helikoptre som skal innføres i 2007. Fem nye fartøy er tilpasset den indre kystvakten for å operere i fjorder og kystnære områder.

SKUFFET: USA skal være skuffet og overrasket over at Kroatia ikke velger den amerikanske kystvaktmodellen.
SELGER: Forsvarsdepartementet tok med seg kystvaktsjef Geir Osen til Kroatia for å «selge» modellen.
BESØK: Forrige uke var Kroatias marinesjef Zdravko Kardum på besøk for å lære mer om kystvakta. Her hilses han om bord i et av de norske kystvaktfartøyene.