Med nettbutikk og en 600 kvadratmeters butikk i Bogstadveien i Oslo, håper kosmetikkgiganten Douglas å ta opp kampen med de etablerte parfymeriene. Foto: Finansavisen
Med nettbutikk og en 600 kvadratmeters butikk i Bogstadveien i Oslo, håper kosmetikkgiganten Douglas å ta opp kampen med de etablerte parfymeriene. Foto: FinansavisenVis mer

Kronesmell for kosmetikkgigant

Den internasjonale kosmetikkjeden Douglas tester ut nytt konsept i Norge. Hittil har satsingen kostet 46 millioner kroner.

(Finansavisen:) Etter en periode med pop up-stores, etablerte tyske Douglas seg offisielt i det norske markedet høsten 2015. Med nettbutikk og en 600 kvadratmeters butikk i Bogstadveien i Oslo, håper kjeden å ta opp kampen med de etablerte parfymeriene, skriver Finansavisen.

46 mill. i underskudd

Ideen er at Norge skal være et testmarked for en såkalt omnikanal-løsning, der nett og fysiske butikker opererer som en enhet.

Så langt har satsingen ifølge avisen gitt drøyt 46 millioner kroner i underskudd før skatt. Bare i fjor ble resultat før skatt negativt med 13,6 millioner kroner.

Vedvarende svak krone

Det førte til at aksjonærene måtte tilføre selskapet 10,2 millioner kroner i aksjonærlån i 2016. Underskuddet er høyere enn forventet, innrømmer adm. direktør Thor Hauge.

«Svakere bunnlinje skyldes i hovedsak den vedvarende svake kronen som ga oss lavere margin enn forventet i nettbutikken,» skriver han i en tekstmelding til Finansavisen.

Han legger til at topplinjen kom ut bedre enn forventet i fjor.

«Salgsveksten for nettbutikken ble 118 prosent og butikken i Bogstadveien økte 67 prosent», skriver han.

Andre økonominyheter:
Vil sparke tradere som handler i bitcoin
- Kan bli en interessant øvelse å putte pengene i