Kronprins uten strikkejakke

Onsdag 6. desember 2000: En epoke går mot slutten. Den mektige konsernsjef Jens P. Heyerdahl d.y. i Orkla forlater skuta neste sommer, og utpeker selv administrerende direktør Finn Jebsen som sin etterfølger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bak en skog av mikrofoner svarer Heyerdahl - iført sin evinnelige blå strikkejakke - og styreleder Finn Hvistendahl på journalistenes spørsmål.

Lent opp mot veggen bakerst i møterommet: Finn Jebsen, i grå dress og diskré lyseblått slips. Briller og et nesten usynlig, uutgrunnelig smil dominerer ansiktet når det tallrike pressekorpset plutselig vender oppmerksomheten bort fra Heyerdahl, mot den påtroppende nye sjefen for det mektige Orkla-konsernet og dets 30000 ansatte.

- Hyggelig

- Det er hyggelig at jeg blir foreslått. Jeg vil diskutere det med styret med positivt utgangspunkt, sier han. Seinere legger han til at han «gleder seg. Selvfølgelig.»

Men det er skjær i sjøen: Ingen vet ennå hva styret vil si om Heyerdahls egenutpekte etterfølger.

Derfor blir Jebsen spurt om hvordan han tror samarbeidet med storinvestor Christen Sveaas vil arte seg. Et spørsmål han elegant finter bort ved å svare at han ser fram til et konstruktivt samarbeid - med (hele) styret.

- Men hva synes du om Sveaas og hans form for aktivt eierskap?

- Det er greit med aktive eiere.

Naturlig arvtaker

Ingen av Heyerdahls fremste kritikere, Christen Sveaas og Stein Erik Hagen, kommenterer Heyerdahls valg av kronprins. Men det er liten grunn til å tro at de er fornøyde: Jebsen er det nærmeste man kommer en kloning av Heyerdahl.

Ikke bare kom han til Orkla i 1980, like etter at Jens P. overtok. Men 50-åringen har vært Heyerdahls «sendemann» på viktige styreposter hvor Orkla har hatt tunge investeringer, og han har i minst ti år vært akseptert som hans høyre hånd og naturlige arvtaker. De siste årene har Jebsen ifølge flere kilder i realiteten vært daglig leder av butikken, med Heyerdahl som en slags arbeidende styreformann.

I hvert fall inntil Sveaas tidligere i høst tvang seg selv inn i styret og kastet Heyerdahl ut.

Formelt er Finn Jebsen i dag en av fire i konsernledelsen, som sjef for den omfattende merkevarevirksomheten. Den omfatter matvarer som Stabburet, drikkevarer som Ringnes og svenske Pripps, brands som Denofa-Lilleborg, samt alle avisene i Orkla Media, og står for cirka 80 prosent av omsetningen i konsernet.

Analytisk

Hvem er Finn Jebsen?

- Han er en meget dyktig og særdeles analytisk mann. Jeg har vel snaut nok opplevd ham emosjonell, sier en kilde.

Jebsen er gift, har to barn på 12 og 16 år, og slapper av med hagearbeid, litt jogging, friluftsliv og jakt: I fjor fikk han godkjent kjøpet av 38000 mål snaufjell, myr og 2000 mål vernet skog i Rendalen i Østerdalen, med tilhørende fiske- og jaktrettigheter på både småvilt og elg.

Pizza-forsvarer

Friluftsinteressene fikk han trolig fra faren, som var forstmann bosatt i Fana utenfor Bergen. Den skoleflinke gutten (T i nynorsk og M i alle andre fag til artium) begynte i 1957 i klasse 1A på Minde skole, hvor han noen år seinere sammen med resten av klassen opptrådte som «oppvarmingsband» - før de daværende berømtheter i Salhuskvintetten slapp til med sin landeplage «Singel og sand».

I årene som kommer vil Jebsen stå alene i fokus for det sterkeste rampelyset, også for å forsvare vår tids landeplage: Pizza Grandiosa.

<B>KLAR:</B>Finn Jebsen sier ja til å overta som konsernsjef i Orkla - Her sammen med resten av konsernledelsen stående på rekke og rad i bakgrunnen.