Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Krympet gulrot ble gull-rot

Gulrotbonde Tor Fuglestein er et levende bevis på at størrelsen ikke teller. For ti år siden krympet han gulrota. Nå er han millionær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVERN (Dagbladet): Da Tor Fuglestein lanserte Knaskerøttene sine i 1995, solgte han 20 000 poser. I fjor solgte han drøyt 2,7 millioner poser, og omsetningen passerte 15 millioner kroner. Gulrotbonden har all grunn til å være fornøyd.

-  Vi har vært veldig heldige. Det viktigste er ikke millionene, men at jeg har klart å få til noe ut av ingenting og skapt en arbeidsplass. Så lenge vi går i pluss, er jeg fornøyd, sier Fuglestein beskjedent.

Ny dyrketeknikk

Han gliser bredt blant oransje minigulrøtter på pakkeriet utenfor Stavern. Her håndsorteres Knaskerøttene før de maskinvaskes og pakkes i små poser.

Både Bama og Matforsk bekrefter at framstillingen av og tilgangen på minigrønnsaker vokser ekstremt raskt i Norge.

Det er først og fremst babyutgaver av mais, tomater og gulrøtter vi etterspør.

I Kvelde i Vestfold sitter banebryteren framfor noen, gulrotbonde Fuglestein.

-  Forprosessen tok ti år. Jeg prøvde meg fram med 300- 400 sorter før jeg fant to- tre sorter som fungerte. Det er mye som skal stemme, både smak og form, voksetidspunkt og jordsmonn. Jeg måtte lære meg en ny dyrkingsteknikk helt fra bunnen av. Siden jeg var først ute, var det ingen andre som hadde greie på det, sier Fuglestein.

-  Knaskerøtter

Da minigulrøttene endelig poppet opp på jordene ved Larvik, var det ingen tvil om at de måtte få navnet Knaskerøtter.

-  I likhet med andre som har hatt suksess, har heller ikke jeg klart det uten støtte fra familien og arbeiderne jeg har rundt meg. Vi var ei prosjektgruppe på seks personer. Det var på et av våre møter navnet ble bestemt. En av gutta hadde nettopp vært i utlandet og kom hjem med en pose som knitret veldig. Da kom navnet Knaskerøtter dalende ned fra oven, smiler Fuglestein.

I fjor ble det solgt Knaskerøtter og minigulrøtter for til sammen 745 tonn gjennom Bama. Salgsøkningen var på 65 prosent fra 2003. Cherrytomatene er på enda raskere frammarsj. I fjor leverte Bama hele 935 tonn.

-  Salget av minigulrøtter og cherrytomater har eksplodert de siste åra. Samtidig ser vi at miniblomkål og miniromanesco, som må behandles før de kan spises, ikke selger like bra. Vi vil ha det som er kjapt og enkelt å spise, sier marketing-sjef John Niclas Hage i Bama.

Seniorsensoriker Marit Rødbotten i Matforsk mener salgstallene gjenspeiler en generell trend for smått grønt.

-  Delikat og nusselig

-  Vi vet at det er lettere å få unger til å spise mer frukt og grønt, hvis vi serverer det oppdelt og smått. Jeg tror dette også forklarer voksnes interesse for minigrønnsaker. Mengden er mer overkommelig, samtidig som det ser delikat og «nusselig» ut. Trenden er veldig logisk, sier Rødbotten.

Knaskerøttene til Fuglestein selges nå i stort sett alle dagligvarebutikker, Narvesen-kiosker, i automater på jernbanestasjoner og på bensinstasjoner landet rundt.

-  Uten tilsetningsstoffer

Han leverer «Skoleknask» til skoler med abonnementsordninger for frukt og grønnsaker, og «Lunsjknask» i enkilosposer til hoteller og kantiner. Selv om Knaskerøttene er dyrere enn vanlige gulrøtter, 13- 24 kroner for en snackspose, fortsetter vi å kjøpe dem. Bonden synes ikke prisen er urimelig.

-  Vi legger vekt på at det meste skal være håndarbeid og dette er den eneste snacksen som er helt fri for tilsetningsstoffer, sier Fuglestein.
 

I anledning tiårsjubileet i år varsler suksessbonden lansering av flere nye produkter.

-  Men vi fortsetter å satse på gulrøtter.

KNASKEMILLIONÆR: Tor Fuglestein har hatt stor suksess med Knaskerøttene, som håndsorteres før de maskinvaskes og pakkes i små poser. I fjor solgte han over 300 tonn.