Ku(l) melk for ungdom

Vanlig melk holder ikke for blasert 90-tallsungdom. Med bilder av Che Guevara og tekster av tyske filosofer skal Tine Meierier selge melk til tenåringer i sin største markedssatsing i 1998.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Melkeproduktet OX er dekket med tekst som absolutt ikke har noe med melk å gjøre, er utstyrt med bilder av Eiffeltårnet og Che Guevara og har henvisning til egen webside i stedet for Tine-logo.

Produktet er Tines storsatsing i 1998 og retter seg mot en gruppe som har sviktet melken til fordel for brus og annen drikke.

På kartongen med solbær/lakrismelk kan du lese både om feieryrket, tyske gloser ledsaget av et bilde av sædceller og informasjon om kammen i menneskets historie. Sjokolademelken nøyer seg med en formel av Einstein.

- Brus best

Ungdommene Dagbladet testet melken på, fikk imidlertid ikke noe særlig ut av informasjonen på kartongen.

- Det er i hvert fall en svært original kartong, samstemmer Wenche Irene Bråten (17), Shilér Kurdnajar Ghadan (17), Kjetil Winge (14) og Simen Nordby (15).

Men ingen av dem ville valgt melken framfor brus.

- Når jeg kjøper noe å drikke, er det ikke for å få informasjon, sier Kjetil.

- Jeg har sett kulere ting, og den var ikke særlig god heller, sier Simen, mens resten av ungdommen mener at den hadde vært veldig god til skolematen. Shilér ville til og med gi den 5,5 på terningen.

Fallende melkesalg

- OX er to ting på én gang, det er en drikk og et minimagasin, sier Geir Haugård i Tine Meierier.

- Vi trykker nye opplag i størrelsesorden 50000- 100000 kartonger, slik at man sjelden ser samme emballasje to ganger. Slik får folk noe mer enn bare en drikk, men også informasjon, sier Haugård.

For Tine har det vært viktig å ikke reklamere for produktet. Slik håper de at det det blir et kultprodukt som ungdommen selv finner fram til.

- Målgruppen synes at melk er treigt i utgangspunktet, derfor har vi gjort noe helt nytt nå. Det er viktig å få ungdommen til å drikke melk, sier Hugo Heilman i reklamebyrået Bates, som har utviklet det nye produktet.

Med i produktutviklingen har han hatt hjelp fra blant andre trendguru Paal Fure.

Dermed blir Tines nye produkt enda et skritt i kampen for ungdommens oppmerksomhet i butikkhyllene. Melk skal konkurrere med de store brusgigantene.

<B>OKSEMELK FOR UNGDOM:</B> Ikke særlig informativ kartong, synes ungdommenes i Dagbladets testpanel.<br>