Kulturkrasj i lufta

«Kriminelle er uskyldige inntil det motsatte er bevist. Vi er blitt anklagd, vi er blitt dømt, og vi venter bare på straffen,» sier Walid al-Battouti (33). Han er fetter av Gamil Hamed al-Battouti (59), den egyptiske annenflygeren som har fått skylda for flystyrten i havet utenfor New York for tre og en halv uke siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjelden har en flyulykke vært omgitt av så mange spekulasjoner, merkverdigheter og kontroverser. Saken har skapt vondt blod mellom Egypt og USA. Den er blitt oppfattet som vestlig hets mot islam og har skapt en bølge av nye konspirasjonsteorier i Midtøsten. Men ingen har hittil kunnet gi en forklaring på hvorfor Boeing 767-maskinen med 217 personer om bord styrtet.

  • Det man vet, er at flyrute 990 fikk problemer i 33000 fots høyde, etter å ha tatt av fra New York den skjebnesvangre søndagen. Flyet stupte til 17000 fot i løpet av åtte sekunder før det steg igjen til 24000 fot. Deretter stupte det igjen - før det brakk i flere deler i 10000 fots høyde over havet. Etter at ferdskriveren og taleregistratoren ble funnet, kunne ekspertene slå fast at både autopiloten og motorene var blitt slått av. Men hvorfor?
  • Da det lekket ut opplysninger i forrige uke om at annenflygeren al-Battouti rett før flyet styrtet hadde uttalt at «jeg har tatt min beslutning og overlater min skjebne til Allah», skjøt spekulasjonene om selvmord fart. Det gjorde egyptiske myndigheter rasende, og de krevde å få overta etterforskningen i stedet for FBI. Det hjalp lite at en amerikansk tjenestemann fredag sa at det hadde foregått en oversettelsesfeil når det gjaldt Allah-sitatet fra taleregistratoren. Til alt overmål skriver tidsskriftet Newsweek i neste nummer at den egyptiske annenflygeren gjentok ordene «jeg legger alt i Allahs hender» 14 ganger før han døde.
  • Scenariet virker for mange klart: Gamil Hamed al-Battouti vil ikke mer. Han begår selvmord og tar 216 mennesker med seg i døden. Meldinger i mediene kan fortelle at han lider av traumer etter oktoberkrigen i 1973, han har finansielle problemer, og han er bitter fordi han aldri ble forfremmet til kaptein. Men eksperter på islam imøtegår kategorisk beskyldningene om selvmord. Frasen om å overlate sin skjebne til Allah brukes ikke av muslimer som opplever at døden er nær. Tvert om skal dette være et ganske dagligdags uttrykk i Egypt. Venner av al-Battouti sier at flygeren verken var deprimert eller fattig. Han bodde i et velstående strøk av Kairo og tilhørte en rik familie.
  • I Midtøsten slår avisene tilbake med sine egne konspirasjonsteorier om hvorfor Egypt- Air-flyet styrtet. Den moderate egyptiske avisa al-Ahram beskyldte i forrige uke den israelske etterretningstjenesten Mossad for å stå bak. Denne påstanden har fått ny næring etter at det ble kjent at 33 egyptiske offiserer var blant passasjerene om bord i ulykkesflyet. En avisredaktør som står Egypts president Hosni Mubarak nær, har antydet at amerikanske raketter skjøt ned flyet, mens andre hevder at USA ønsker å gi piloten skylda for å dekke over en produksjonsfeil på Boeing 767-maskinen. Den mest spektakulære påstanden går ut på at det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon skjøt ned flyet med en ny type laservåpen ved et uhell.
  • - Hvorfor har ingen spurt oss om hva vi tror om ulykken? spør medlemmer av annenflygerens familie i et intervju med den britiske avisa The Independent on Sunday. Det som synes helt klart etter denne tragedien, er at to kulturer står mot hverandre. Vestens oppfatning av islam er ofte unyansert og konsentrert om skjeggete fundamentalister, selvmordsangrep og andre terroraksjoner. Mange arabere ser på USA som et land som betingelsesløst støtter Israel og som nesten daglig oppfører seg dobbeltmoralistisk i verdenspolitikken. Så lenge partene ikke klarer å tolke hverandres handlinger og utsagn, må det bli kontroverser.
  • Forhåpentligvis klarer ekspertene å fastslå årsaken til EgyptAir-ulykken. For flyselskapets skyld er det også å håpe at selvmordsteorien ikke blir bekreftet. For her står det milliardbeløp i erstatninger på spill.