Kulturtørke

NRK kutter i kulturen, P2 legger om, og kultur- pynteliten graver kulturjournalistikkens grav. Igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NRK HAR KUTTET 10 årsverk av 140 i sin kulturavdeling. Den rituelle debatten om kulturen som «ofres» har rullet, og fikk i forrige uke en ny spiss. Journalist Øystein Lie og billedkunstner Jon Løvøen dundret i Dagens Næringsliv løs mot stemmene som er i ferd med å «infisere» deres kulturkanal, NRK P2. En av dem som forpester er Nina Stensrud Martin i det nye programmet «RadioSelskapet», med inspirasjon fra TV-programmet «Store Studio». Et nytt konsept der NRK P2 har tatt et skritt bort fra kultur som tradisjonell elitepynt med knirking på vokalene, og laget et kulturprogram på grenseflaten mot populærkulturen.

DE SOM MENER de «eier» kulturkanalen P2, er de utvalgte, de samme som over chablisen forbanner fotballen, kommersialismen og folkets svik. P2 er siste skanse for denne alliansen av resignerte 68-ere og konservative kultureiere. Og på NRK P2 har de virkelig kunnet føle seg hjemme, nesten ingenting har endret seg - inntil Nina Stensrud Martin tok med seg en dose antikulturhøytidelighet inn i kanalen. Ingen revolusjon, men et skvulp i dammen.

LIE OG LØVØEN mener sikkert de forsvarer kulturjournalistikken i NRK, men de gjør det motsatte. Et forsvar der «RadioSelskapet» på NRK P2 gjøres til en vesentlig trussel mot kulturen og viktige P2-travere som «Sånn er livet» og «Verdt å vite», er å redusere NRKs kulturjournalister til kulturminneforvaltere. I seg selv ingen overraskende posisjon. Vi er tross alt verdensmestere i å opprette museer her til lands - et stort flertall av dem innen kulturområdet. Derfor er det også først når noe endres eller legges ned at de store debattene og profetiene om kulturens undergang kommer. Mens det som er et problem i Medie-Norge, mangelen på mot og fantasi til å utvikle nye og brede kulturkonsepter, selvsagt ikke plager kulturminneeliten. Det ville være å gå kommersialismens ærend.

ÅRETS STORE vinner på TV, «Typisk norsk» med Petter Schjerven, viser at brede kulturprogram «med hode» har gjennomslagskraft så det holder. 650 000 så det første programmet, og nye seere kom til etter hvert som serien rullet. Men «Typisk norsk» er ikke et NRK-produkt. Det er et svensk konsept produsert utenfor NRK. At konseptet er svensk er ingen tilfeldighet. SVT og Sveriges Radio har ikke egne segregerte kulturkanaler som NRK. Til gjengjeld produseres det en rekke brede kulturprogram - hippe, dype og kommersielle på en gang, og de går i beste sendetid. Så spørsmålet kringkastingssjef John G. Bernander virkelig fortjener å få, er ikke hvorfor han kutter 10 årsverk i sin kulturavdeling, men hvorfor han ikke nyttiggjør seg bedre de 130 som er igjen. I mellomtida: Takk til «RadioSelskapet».