Leses for dårlig:  Boligkjøpere frykter en dårligere enn ventet tilstand på boligen, og dermed store, uventede utgifter. Samtidig er halvparten for dårlige på å lese alt om boligen. Foto: HANSEN NINA / Dagbladet
Leses for dårlig: Boligkjøpere frykter en dårligere enn ventet tilstand på boligen, og dermed store, uventede utgifter. Samtidig er halvparten for dårlige på å lese alt om boligen. Foto: HANSEN NINA / DagbladetVis mer

Kun 1 av 2 kjøpere leser alt om boligen før de byr

Norske boligkjøpere tar unødvendig høy risiko. En liten, ekstra innsats kan spare deg for store summer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Forbrukerrådet presenterte i dag resultatene av sin undersøkelse av hva boligkjøpere frykter mest.

Svaret er en dårligere enn ventet tilstand på boligen, og dermed store, uventede utgifter.

Nesten halvparten (47 prosent) av de under 30 år har denne bekymringen, mens 37 prosent av alle potensielle boligkjøpere tror dette vil være deres største bekymring neste gang de skal kjøpe bolig.

Frykten for uventede utgifter er ikke så overraskende, sett i lys av neste funn i undersøkelsen.

Under halvparten leser alt Basert på sist gang man la inn bud på en bolig, var det nemlig kun halvparten som leste all tilgjengelig informasjon om boligen før de la inn bud.

Tre av fire brukte mindre enn to timer på å gjennomgå boligen på visning før de la inn bud, mens 46 prosent brukte under en time.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet er meget bekymret.

- Har du fått informasjonen, har du ikke noe å klage på. Denne gruppen tar derfor på seg stor risiko. Les all informasjon før du legger inn bud, er hennes klare råd.

Ett eneste ord kan være nok Og helst bør du lese alt allerede før visningen.

- Takstmannens vurdering og egenerklæringsskjemaet fra selgeren er helt avgjørende. Husk at ett eneste ord som forteller om en skade, kan gjøre at du taper muligheten til å reklamere overfor selger eller eierskifteforsikringsselskapet, sier Flesland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At kjøpere overser viktige ting før budgivningen er i samsvar med Forbrukerrådets egne erfaringer.

- På visningen kan du sjekke forhold som virker uklare eller har risiko. I andre kjøp er man normalt ikke buden før kontrakten er underskrevet, sier Flesland.

NEF: - Dette er jo ikke bra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er heller ikke imponert.

- Dette er jo ikke bra. Vi tror dårlige forberedelser er hovedgrunnen til det relativt høye konfliktnivået mellom boligkjøpere og -selgere, sier NEF-direktør Carl Geving til Hegnar.no.

Han påpeker at de fleste av oss ikke kjøper bolig veldig mange ganger i livet - kanskje 2-3 ganger.

- Boligkjøpet er den definitivt viktigste privatøkonomiske disposisjonen mange gjør, og mange «tar litt av» når de tror de har funnet drømmeboligen, fortsetter Geving.

Også han anbefaler boligkjøpere å sette seg grundig inn i saksdokumentene.

- Foreta gjerne også en grundig befaring i forkant, og gå gjerne på flere visninger, slik at du kan forstå best mulig hva du kjøper.

- Samtidig er skjulte feil ikke oppsiktsvekkende når du kjøper bolig brukt — «as is». Ting forringes over tid, og ikke alt er mulig å oppdage på kjøpstidspunkt. Bruktbolig kan forårsake kostnader over tid, sier NEF-direktøren videre.

Obligatorisk tilstandsrapport neste år? Ifølge Forbrukerrådets undersøkelse mener åtte av 10 det er viktig at en kyndig takstmann gir sin vurdering av markedsverdien på en bolig før de legger inn sitt bud.

Bortimot 9 av 10 mener det er viktig at takstmannen gir sin vurdering av tilstanden på en bolig før budet legges inn.

- Det er en fordel for forbrukerne at flere gir sin verdivurdering av boligen. Undersøkelsen viser at det haster å få på plass en obligatorisk tilstandsrapport ved boligsalg, sier Randi Flesland.

Ifølge Geving tar bransjen sikte på å få plass obligatoriske tilstandsrapporter innen utgangen av 2014.

- Dette vil gi bedre tekniske beskrivelser av boligen, og vil bidra til å få ned konfliktnivået, sier han.

- Tar ikke timesvis å lese gjennom Forbrukerrådet tar videre til orde for at boligkjøperne trenger mer tid til bolighandelen.

- De må få én dag ekstra mellom visningen og budrunden, slik at de får gjort overveielser, lest all informasjon de har fått presentert, gjort undersøkelser og vurdert kjøpsalternativer, sier hun.

NEF og Geving tror heller at forbrukerne må bruke tiden bedre.

Har kjøperne for liten tid til å sette seg ordentlig inn i boligen de vil by på?

- Nei, under dagens ordning har de i utgangspunktet ikke det. Det tar ikke timesvis å lese gjennom dokumentene, og når halvparten ikke leser alt, har de ikke brukt tiden godt.

- Det er viktig at kjøperne bruker tiden bedre, og setter seg godt inn i dokumentasjonen de får av megler, sier han.

- Billig å bruke megler i Norge Forbrukerrådet har også funnet at kun to av 10 mener kostnaden ved å benytte eiendomsmegler i forbindelse med boligsalg ligger på et greit nivå.

- Husk at eiendomsmeglerens rolle er å få høyest mulig pris for eiendommen. Kjøperen må ikke bruke eiendomsmegleren som rådgiver i spørsmål som påvirker prisen.

- Men selger kan gjerne gjøre det, råder Forbrukerrådet.

Er det for dyrt å bruke megler i dag?

- Det tror jeg ikke på noen måte, men jeg kan forstå at forbrukere som sjelden kjøper profesjonelle tjenester synes det er kostbart å selge bolig.

- Men det en må se på, er hva en taper på ikke å bruke en profesjonell mellommann. Risikoen ved å droppe mellomleddet er veldig høyt, og mellomlegget gir god verdi for pengene, forteller Geving.

NEF-direktøren tror mange forbrukere ikke er klar over hvilken kompetanse og innsats som kreves av en eiendomsmegler.

- I dag må du ha 3-årig bachelorgrad og minst 2 års fullmektigpraksis for å kalle deg eiendomsmegler. Det forteller noe om kompleksiteten i eiendomshandel, sier han.

Geving understreker også at kostnadene ved å bruke megler i Norge er lave i forhold hva tilfellet er i utlandet.

1 av 3 spår kraftig prisoppgang Geving benytter også anledningen til å berømme Forbrukerrådet for å ha gjort denne undersøkelsen.

- Undersøkelsen er viktig, og det er bra at Forbrukerrådet gjør den. Våre medlemmer lever av forbrukere, og er opptatt av at forbrukerne opplever bolighandelen som trygg

Øvrige funn i undersøkelsen viser at 1 av 3 tror boligprisene i Norge vil stige kraftig de neste fem årene. I aldersgruppen 60 år og oppover sier hele 4 av 10 seg enig i denne påstanden.

Videre mener halvparten av de spurte at boligkjøpernes betalingsvilje har vært den viktigste årsaken til at boliger generelt har blitt dyrere de siste 20 årene.

Også rentenivå, strengere byggekrav fra myndighetene og bankenes vilje til å gi økte lån trekkes frem.

- Boligprodusenter og andre argumenterer med at det blant annet er garantikrav som gjør boligene dyrere. Tallene viser at dette ikke har støtte i befolkningen. Det er ikke der problemene ligger.

- Årsakene er sammensatte, men det er ikke forbrukerbeskyttelsen som ødelegger prisnivået, avslutter Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.