EN MOTOR: F-35 skal forsåvidt bare ha en motor, men på grunn av konkurransehensyn og partnerforholdet til Storbitannia ble både General Electric og Rolls-Royce invitert til å lage alternativ motor til originalen utviklet av utviklet av Pratt & Whitney. Nå kan det se ut til at alternativene ryker på grunn av sparekniven. Foto: Scanpix
EN MOTOR: F-35 skal forsåvidt bare ha en motor, men på grunn av konkurransehensyn og partnerforholdet til Storbitannia ble både General Electric og Rolls-Royce invitert til å lage alternativ motor til originalen utviklet av utviklet av Pratt & Whitney. Nå kan det se ut til at alternativene ryker på grunn av sparekniven. Foto: ScanpixVis mer

- Kun én motor for JSF-fly

Innsparing kan føre til færre alternativer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sjefen for utviklingen av JSF-flyene må spare penger. Trolig vil kjøperne, deriblant Norge, ikke kunne velge motor til jagerflyet.

Pentagon har tre ganger tidligere anbefalt at F-35-flyene - også kjent som Joint Strike Fighter (JSF) - kun utstyres med ett motorvalg, men den amerikanske Kongressen har likevel bevilget penger til en alternativ motortype utviklet av General Electric og Rolls-Royce.

Nå fører kravet til kutt i forsvarsutgiftene til at flyet trolig kun vil bli produsert med en motor utviklet av Pratt & Whitney.

Det er vanlig ved inngåelse av store flykontrakter at kjøperen kan velge hva slags motor flyet skal utstyres med.

- Jeg tviler på at Pentagon skifter mening etter tre år. Selv skulle jeg gjerne sett at to selskaper konkurrerer om å lage den beste motoren, men dette er også et økonomisk spørsmål, sier JSF-sjef Charles Davis, generalmajor i det amerikanske flyvåpenet.

En endelig avgjørelse i motorspørsmålet er ventet til sommeren.

(NTB)