FUNGERTE IKKE: I to og en halv time måtte tre millioner nordmenn greie seg uten Facebook (og mobilnett). Illustrasjonsfoto: Anders Grønneberg
FUNGERTE IKKE: I to og en halv time måtte tre millioner nordmenn greie seg uten Facebook (og mobilnett). Illustrasjonsfoto: Anders GrønnebergVis mer

Kunde skulle ha nytt simkort - halve Norge mistet mobilnettet

- Hendelsen avdekket alvorlige svakheter, ifølge ny rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kombinasjonen av en velkjent svakhet i en programvare hos Telenor og en svært uheldig tekniker som gjorde en tabbe under en rutinejobb resulterte i at tre millioner nordmenn plutselig ikke kunne kommunisere med omverdenen via mobiltelefon.

Det melder Aftenposten.

- Alvorlige svakheter Hendelsen, som fant sted i slutten av oktober i fjor, er blant de største mobilsammenbruddene i Norge noen sinne.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gransket hendelsen, og i en rapport avisa har fått tilgang til heter det at «Hendelsen 30. oktober avdekket alvorlige svakheter».

Forklaringen bak det to og en halv time lange mobilsammenbruddet kan nærmest minne om en fabel.

... Skulle bare ha nytt SIM En Telenor-kunde trengte nytt simkort, og det er da fast rutine for Telenor å endre sin abonnentdatabase. I denne databasen ligger data man trenger for å kunne ringe, sende sms eller opprette dataforbindelse.

Kundens data ble ødelagt da opplysningene skulle legges inn, en velkjent feil og skyldes en svakhet i Telenors programvare.

Kundebehandleren forsøkte å gjøre jobben en gang til, men uten hell. Enden på visa ble dermed at Telenors leverandør måtte slette feil i abonnementsdataene manuelt.

Vedkommende som fikk oppgaven slettet feil data, med det resultat at tre millioner nordmenn mistet mobilnettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tok to timer og 25 minutter å finne en løsning på problemet. Etter at en sikkerhetskopi ble installert var mobilnettet igjen oppe og gikk.

- Bedre nå Rapporten, som er skrevet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, er delvis hemmeligstemplet, trekker fram flere kritikkverdige forhold, ifølge Aftenposten.

Alvorlige mangler i Telenors risikovurdering ved planlagt arbeid på kritiske komponenter ført til at en bagatell fikk svært store følger. Telenor hadde ingen rutiner for kontroll under og etter arbeidet med å rette feilene i selskapets database.

Telenors kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri skriver i en e-post til Aftenposten at en ekspertgruppe har evaluert sammenbruddet 30. oktober.

Hun forteller at de har innført tiltak som skal redusere sannsynligheten for at slike feil skal skje igjen, samt tiltak for å håndtere denne typen situasjoner på en bedre måte.