Kundene betaler

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsikringsbransjen drives etter et slags solidarisk prinsipp. Alle betaler en årlig sum for selv å slippe å betale hele skaden når ulykken rammer oss. Den relativt lille andelen uheldige får til gjengjeld dekket størstedelen av sitt tap når ulykken er ute. Vi aksepterer at det koster mye å forsikre dyre gjenstander, og at gjenstander som lettere blir utsatt for skade, har høyere premier enn ting som ifølge statistikken sjeldnere må erstattes. Vi godtar også at unge, uerfarne bilister må betale relativt høyere premier enn erfarne bilister som gjennom år har dokumentert sindig trafikkførsel. Så langt er alt greit.

Det vi har vanskeligere for å godta, er at veksten i forsikringspremiene øker mer enn prisene på andre varer og tjenester. I hvert fall godtar vi ikke det uten videre. Dersom det virkelig er slik at antall tyverier, bilkrasj og branner øker i omfang og at bilene, gjenstandene og husene som skal erstattes, blir så mye dyrere år for år, kan vi saktens forstå det. Men når skadeutbetalingene det siste året bare har økt med 1,9 prosent, mens premiene har økt med 14,2 prosent, mer enn sju ganger så mye, ja, da gjør vi som tidligere leder i Forbrukerrådet, Kristin Moe, vi protesterer heftig.

Først og fremst protesterer vi mot at premiene blir så høye at mange ikke har råd til å forsikre seg. Det vil nødvendigvis føre til dyrere forsikring for dem som ennå føler at de har råd. Dernest protesterer vi mot at forsikringsselskapene i sin propaganda for høyere premier underslår at deres tap i aksjemarkedet har betydning for hva kundene betaler. Vi tror dem ikke helt når de sier at finansinntektene kom kundene til del i form av lavere premier da aksjekursene steg. Oppkjøpsraid og kontorpalasser tyder på at økte finansinntekter ikke ble fordelt mellom kundene. Og sist, men ikke minst, protesterer vi mot den gjerrighet selskapene ofte utviser gjennom høye egenandeler og sinnrike unntaksbestemmelser for hva som blir erstattet. Vi føler oss slett ikke trygge på forsikringsselskapene.