Kundene får svi for etisk kaffe

Kaffemillionær Herman Friele jr. vil la forbrukerne betale for å bedre forholdene til kaffeprodusentene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BERGEN (Dagbladet): Kaffehuset Friele hadde i fjor et overskudd på 150 millioner. Men regningen for å bedre forholdene til produsentene vil selskapet sende til forbrukerne gjennom en avgift på ei krone kiloen.

Årlig vil dette utgjøre rundt 143 millioner kroner bare i Norge. Friele ser for seg at ordningen også kan bli global.

- Tanken er soleklart god, og vi vil være med på en slik skatt. Gjennom samarbeid med myndighetene og de andre kaffeimportørene er jeg overbevist om at dette er mulig, sier Friele.

Inn på teppet

Magasinet avdekket lørdag svært kritikkverdige forhold for kaffeplukkere på kenyanske kaffefarmer som leverer til Kaffehuset Friele. Herman Friele jr. selv sa at de kenyanske kaffeplukkernes situasjon ikke var hans ansvar.

Friele frykter ikke at merkevaren hans blir ekskludert fra kjeden etter at Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan i går kalte selskapet inn på teppet.

- Nei, det ser jeg ingen grunn til. Jeg har heller ikke vært i dialog med Reitan om det. Dette er et administrativt forhold mellom kunde og bedrift, og siden jeg bare er styreformann, lar jeg administrerende direktør Jan Gustav Andersen ta seg av den biten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer