STRAFFES: Strømleverandørene som ikke greide å få tilbake gnist i befolkningens stikkontaker innen 12 timer under julas uvær, straffes av NVE. Den regninga går videre til sluttbrukerne, lover kraftselskapene. FOTO: Fridgeir Walderhaug/Frank Karlsen
STRAFFES: Strømleverandørene som ikke greide å få tilbake gnist i befolkningens stikkontaker innen 12 timer under julas uvær, straffes av NVE. Den regninga går videre til sluttbrukerne, lover kraftselskapene. FOTO: Fridgeir Walderhaug/Frank KarlsenVis mer

Kundene må ta regninga for strømbruddet

Kraftselskapene blir straffet av NVE for at de ikke leverte strøm under julas orkanherjinger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MOLDE (Dagbladet): Norges vassdrags-og energidirektorat lar ordningen for uteblitt energileveranse tre i kraft overfor kraftleverandørene som ikke leverte strøm under orkanen i romjula. Nå føler kraftselskapene seg urettferdig behandlet og truer med å gi kundene regninga.

- Vi vil få en kostnad i vårt regnskap som heter KILE og det står for «Kompensasjon for ikke levert energi». Det er en ordning NVE kan benytte seg av. Konsekvensen av den ordningen blir i siste instans dyrere strøm for sluttbrukerne, sier nettdirektør i Sogn og Fjordane Energi, Asgeir Aase.

Krystallklar
Han mener det ville blitt dyrere for kundene, om de hadde ryddet mer skog og gravd ned flere kraftlinjer i bakken på forhånd.

- De kostnadene «KILE-ordningen» påfører oss etter orkanen «Dagmar», reduserer våre inntekter og kundene må bli med på å betale dette, sier han.

Fra NVE er meldingen krystallklar:

Ordningen er gunstig og rettferdig overfor kraftleverandører som ikke har overholt sine plikter som energileverandør.

FRYKTER TOM KONTO: Administrerende Direktør i Tussa Kraft,Elling Dybdal, sier til Dagbladet at han frykter dårlig likviditet og svekket utbygging og styrking av strømnettet.

Foto: Roy-Arne Folkestad
FRYKTER TOM KONTO: Administrerende Direktør i Tussa Kraft,Elling Dybdal, sier til Dagbladet at han frykter dårlig likviditet og svekket utbygging og styrking av strømnettet. Foto: Roy-Arne Folkestad Vis mer

- Ordningen har hatt en positiv effekt siden vi innførte den for noen år siden. Vi har opplevd bedre og høyere kvalitet på kraftleveransene, sier Nils Martin Espengren, leder for nettseksjonen i NVE.

At selskapene nå påberoper seg økonomiske vansker og mangel på investeringskapital i framtida, avviser han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Selskapene har penger, så at de ikke har råd til å investere, er jeg ikke enig i. Uansett kan de låne kapital til sine investeringer i framtida, sier han.

Frykter for økonomien
NVE ønsker med ordningen hvor de kutter i inntekter hos selskaper som ikke leverer etter avtale, at den økonomiske motivasjonen skal øke viljen hos kraftbransjen til å høyne kvaliteten. Det er NVE som årlig beregner hvilke inntekter kraftselskapene skal få.

- 40 prosent av inntektstapet vi nå påfører nettselskapene, kan de ta igjen ved å øke nettleien, sier Espengren.

Nå frykter enkelte kraftleverandører at de vil havne i et økonomisk uføre. Bare ved å skyve regningen over på kundene, kan dette unngås. Administrerende direktør for Tussa Kraft, Elling Dybdal, sier til Dagbladet at banklån ikke er løsningen.

- For vår del vil dette medføre tapte inntekter i størrelsen 150 til 200 millioner kroner. For hele fylket sin del vil summen bli høyere, sier Dybdal og legger til at NVE kunne sett på denne orkanen som en uforutsett hendelse, såkalt «Force Majeure» og ikke benyttet seg av KILE-ordningen.

Dybdal mener at NVE nå behandler kraftselskapene urettferdig.

- Det som skjer, er at dette til slutt går ut over kundene og våre framtidige investeringer, sier han.

Utsagnet fra NVE om at selskapene har nok penger, reagerer han kraftig på.

- Vi investerer allerede mer enn hva vi har i overskudd og gjeldsgraden vår er økende. Om NVE nå kutter i våre inntekter, vil vi komme til å slite med likviditetsproblemer, avslutter Dybdal.