NYTTÅRSSALG: Therese Lien Sørensen (46) skulle benytte seg av Norwegians nyttårssalg. Det var tekniske problemer på selskapets nettside da hun skulle bestille, og hun ble gjentatte ganger oppfordret å prøve igjen senere - noe hun gjorde. Foto: Privat
NYTTÅRSSALG: Therese Lien Sørensen (46) skulle benytte seg av Norwegians nyttårssalg. Det var tekniske problemer på selskapets nettside da hun skulle bestille, og hun ble gjentatte ganger oppfordret å prøve igjen senere - noe hun gjorde. Foto: PrivatVis mer

Bestilling på Norwegian

Kundene raser mot Norwegian: Therese (46) ble trukket for nesten 73 000 kr

Flere kunder raser mot Norwegian etter tekniske problemer på selskapets nettside i sluttspurten av nyttårssalget.

Et forsøk på å få tak i rimelige flybilletter til en ferietur til Lofoten ble alt annet enn enkelt for Therese Lien Sørensen (46) fra Oslo. Og hun er ikke alene.

Etter tekniske problemer på Norwegians nettside torsdag kveld, i forbindelse med avslutningen av et stort nyttårssalg, har flere kunder blitt trukket for mye større summer enn hva de opprinnelig skulle.

På selskapets Facebook-side raser mange mot selskapet, både på grunn av den tekniske feilen og deres håndtering av saken.

«Samme beløp reservert fem ganger på kortet, nå tør jeg ikke prøve flere ganger», skriver en kunde på selskapets Facebook-side, mens en annen skriver at det er «surt for oss som prøver å bestille, men ikke får det igjennom på grunn av teknisk feil».

Betalingsproblemer

Kundene raser mot Norwegian: Therese (46) ble trukket for nesten 73 000 kr
MYE PENGER: Her kan man se hvordan Norwegian trakk nesten 73 000 kroner. Bildet er publisert med tillatelse fra Sørensen. Foto: Privat
MYE PENGER: Her kan man se hvordan Norwegian trakk nesten 73 000 kroner. Bildet er publisert med tillatelse fra Sørensen. Foto: Privat Vis mer

Therese Lien Sørensen forteller til Dagbladet at det gikk helt fint å bestille billett, fram til den skulle betales.

- Da kom det opp et slikt oppdateringshjul. Det sto at «dette tar for lang tid». Så kom det melding om teknisk feil, med en oppfordring om å prøve igjen seinere.

Sørensen prøvde mange ganger. Bestillingen lå klar hele tiden, og det eneste å gjøre var å trykke «betal» igjen.

- Jeg fikk ikke bekreftelse på at den hadde gått gjennom.

Over 70 000,- reservert

Deretter ringte Sørensen kundeservice, og fikk etter 20 minutter snakke med en kvinne som sa de hadde tekniske problemer og at hun ikke kunne hjelpe.

- Da gikk jeg inn på Norwegians Facebook-side, og så at flere andre hadde hatt samme problemet. Så sjekket jeg mitt eget kort. Av kreditt på 75 000 var det bare rundt 2000 kroner igjen.

I løpet av natta fikk hun bekreftelse på de to turene hun faktisk ønsket å bestille.

Tilbakebetaling vil ta ei uke

Sørensen er lite fornøyd med hvordan kundeservice håndterte saken.

- Man får ikke noe informasjon noe sted. Når så store beløp blir reservert, så blir man litt svett selv om man skjønner at det ordner seg. Men ingen tar kontakt og beroliger.

På det fjerde forsøket fikk hun endelig bedre informasjon fra selskapet. Etter samtalen med Dagbladet, skriver Sørensen i en SMS at hun har vært i kontakt med kundeservice, og har fått en beklagelse.

- Det tar ei uke fra torsdag før reservasjonen er opphevet, forteller hun.

Les Norwegians uttalelse til Dagbladet nederst i saken.

80 000 kroner

Dagbladet har vært i kontakt med en annen Norwegian-kunde som også har opplevd å bli trukket for flere titusener. Kvinnen (56), som ønsker ikke å få navnet sitt i avisa, fikk derimot ikke en eneste billett.

På kvelden før tilbudet gikk ut skulle kvinnen og hennes samboer bestille billetter for seks voksne som skal på sommerferie til Sardinia.

- Da fikk vi problemer. Vi hadde lagt inn alle opplysninger og skulle betale. Da kom det opp melding om teknisk feil og melding om at autorisasjonen hadde mislyktes flere ganger.

Tilbudet gikk ut rett før midnatt. Da det begynte å nærme seg, satt paret med iPad, datamaskin og to forskjellige kort i håp om å få en bestilling gjennom.

- Da vi ga opp viste det seg at familien hadde blitt belastet for over 80 000 kroner til sammen, reservert på de to kortene, forteller kvinnen.

De to visste ikke at de hadde fullført et kjøp, og ble sjokkerte da de oppdaget summen.

- Latterlig opplegg

- Dagen etter begynte vi å ringe kundeservice. Det var mye ventetid og mange med samme problem. De kunne bare konstatere at vi ikke hadde billetter. Dette visste vi, da vi ikke hadde fått et referansenummer.

Hun ble deretter bedt om å stå i en ny telefonkø for å snakke med økonomiavdelinga.

- Det brukte vi hele formiddagen på. Der kunne de si at det ville ta ei uke før vi får pengene tilbake. Det har praktiske konsekvenser når man får kortet tømt for penger på denne måten, sier hun.

- De beklager jo ikke engang, de bare sier at de ikke kan gjøre noe. Dagen etter, når vi skulle få bestilt billettene, var de også blitt dyrere. Det er et helt latterlig opplegg, legger hun til.

- Beklager

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian, skriver til Dagbladet i en e-post at problemene skyldes en feil hos en av deres tredjepartsleverandører.

- Dette resulterte dessverre i et antall dobbeltbookinger og reserverte beløp på kunders konto. Problemet ble oppdaget torsdag kveld og varte i et par timer.

- Så snart det ble oppdaget begynte vi å jobbe for fullt med å fikse problemet og tilbakebetaling av disse beløpene. Selvfølgelig beklager vi til kundene som ble rammet denne torsdagskvelden og vi gjør alt vi kan for at dette ikke skal kunne skje igjen, skriver hun videre.

De som er berørte av dette kommer til å få pengene sine tilbake, understreker hun.