FORBANNA: Flere kunder truer med å bytte bank etter det ble kjent at DNB innfører nytt gebyr fra 1. januar. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
FORBANNA: Flere kunder truer med å bytte bank etter det ble kjent at DNB innfører nytt gebyr fra 1. januar. Foto: Kyrre Lien / SCANPIXVis mer

Kunder raser mot DNB etter nytt minibankgebyr

Flere truer med å bytte bank. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra 1. januar innfører DNB et gebyr på ti kroner for å ta ut penger i deres egne minibanker. Tjenesten har tidligere vært gratis.

Er du DNB-kunde og skal ta ut penger i andre minibanker, vil prisen øke fra syv til ti kroner. Uttak i utenlandske minibanker øker også. Prisen justeres fra 35 til 40 kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Kundene fikk beskjed om prisøkningen i en melding da de logget inn på nettbanken mandag. Dette begrunner banken endringen med:

«Vi jobber kontinuerlig med å digitalisere tjenestene våre. Vi har kommet langt i dette arbeidet og ønsker at kundene våre skal benytte seg av nettbanken og andre digitale tjenester i så stor grad som mulig.»

Kundene raser

Det nye gebyret har ikke blitt tatt godt mot av kundene. Etter at nyheten ble kjent, har det haglet inn med hissige kommentarer på DNBs Facebook-side.

- Dere er ikke sanne! Dere har et håpløst dårlig tilbud til kunder. Dere har ikke engang penger i egen bank. Og nå dette! Skam dere, skriver en av kundene.

- Fy faen for en grådig gjeng som tenker bare på penger og gir totalt faen i kunder. Tenk på alle de menneskene som ikke behersker den digitaliseringen som dere presser på oss, skriver en annen.

«Grådig» og «skammelig» er noen av ordene som går igjen i på Facebook-veggen til DNB onsdag kveld.

- Dere er forbanna grådige som tar gebyr for å ta ut penger i deres minibank! Mine penger!!!!!!!

Truer med kundeflukt

En omtaler DNB som «møkkabank» og flere stiller spørsmål ved at de må betale for å få ut sine egne penger. På Facebook-veggen til DNB truer flere med å avslutte kundeforholdet.

- Og der kom grunn nok for endelig å bytte bank! Farvel DNB!

- Kjære DNB, jeg har vært kunde siden dere var DNC og Postbanken var egen bank, men nå er det slutt! Dette er skammelig. Som kunde har man vært nødt til å finne seg i mye, men nå er det nok.

Banken har vært rask med å svare kundene på de tidvis ampre kommentarene. De fleste får et standardsvar som respons:

«Det stemmer at det fra 1. januar 2017 koster 10 kr å ta ut kontanter i minibank. Grunnen til dette, er at det koster mye å opprettholde, sikre og betjene minibanker. I tillegg er det færre som benytter seg av minibanker i dag og for å kunne opprettholde tilbudet blir det nå et gebyr.»

- Aldri hyggelig med prisøkning

Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, har forståelse for at kundene reagerer.

- Vi forstår at folk reagerer på prisøkninger, samtidig som vi ser at stadig færre faktisk bruker disse tjenestene. Det er aldri hyggelig å øke priser, men kontanthåndtering er en tjeneste som koster mye penger.

Westerveld sier at de nye prisene bedre reflekterer kostnadene knyttet til minibankuttak.

- Stadig færre benytter kontanter og det finnes mange gode alternativer som er gratis. Det er fortsatt gratis å ta ut penger i butikkene, det er gratis å vippse og å handle varer og tjenester med kort.

DNB vil ikke kommentere om de frykter å miste kunder som følge av gebyrøkningen.