- Kunne blitt drapsmann med slik oppførsel i bilen

Drosjesjåfør Svein (70) møtte videosyklisten midt i Kirkeveien.

 - DÅRLIG FOR SYKKELSAKEN:  Drosjesjåfør Svein Bernhoff-Jacobsen (70) har kjørt bulkfritt i Oslo-trafikken de siste 800 000 kilometrene.- Men det hadde ikke skjedd om jeg hadde oppført meg i trafikken som han med videokameraet i Kirkeveien og endel andre syklister, sier mannen med 46 års taxtirutine. FOTO: ØYSTEIN ANDERSEN/DAGBLADET.
- DÅRLIG FOR SYKKELSAKEN: Drosjesjåfør Svein Bernhoff-Jacobsen (70) har kjørt bulkfritt i Oslo-trafikken de siste 800 000 kilometrene.- Men det hadde ikke skjedd om jeg hadde oppført meg i trafikken som han med videokameraet i Kirkeveien og endel andre syklister, sier mannen med 46 års taxtirutine. FOTO: ØYSTEIN ANDERSEN/DAGBLADET.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Svein Bernhoff-Jacobsen (70) er drosjesjåføren som ble videofilmet og kom i munnhoggeri med en syklist i travle og ulykkesbelastede Kirkeveien i Oslo i går.

Etter 46 år med taxiskilt på taket kjenner han Kirkeveien og Oslo-trafikken som sine egne bukselommer. Og han støtter fullt opp om syklistenes krav om tryggere forhold.

- Men han som filmet denne Dagbladet-videoen må være en dårlig representant for sykkelfolkets interesse. Og jeg må sette et par spørsmålstegn også ved denne jusprofessor Olav Torvund, som uttaler  at han støtter syklisten 100 prosent. Det er et sprik mellom regeltolkning og vettug adferd der i gården, også, sier Svein Bernhoff-Jacobsen til Dagbladet.

- Drapsmann på grønt De siste 800 000 kilometrene bak rattet i tre drosjebiler har han ikke vært innblandet i en eneste kollisjon.

- Men dersom jeg skulle kjørt på min rett i trafikken og for eksempel stolt på grønt lys, ja da kunne jeg vært drapsmann mange ganger. Og det på grunn av syklister som dundrer over kryss og fotgjengerfelt på rødt lys i stor fart.

-  Det er stadig flere som oppfører seg slik i proffutstyr på vei til jobb. Og det er de som skaper de livsfarlige situasjonene, hevder den erfarne drosjesjåføren.

Slik skjedde det Slik er hans opplevelse av situasjonen på videoen:

- Jeg kom ned Kirkeveien i retning Marienlyst og NRK med en syklist foran meg midt i kjøreveien. Videoen viser at at farta var 41 kilometer  i timen i 50-sonen der. Jeg tutet to-tre ganger for å få han til å legge ut i høyre kant av kjørebanen eller over i sykkelfeltet på høyre side. Så ble han tydelig trigget av en sjåfør i rød cabriolet som ropte at han fikk komme seg over i sykkelfeltet. Jeg stoppet, og da startet meningsutvekslingen, oppsummerer Bernhoff-Jacobsen.

Han spurte syklisten om han kunne bruke sykkelfeltet. Men han fikk til svar at syklisten hadde rett til å sykle der han gjorde.

- Jeg ville fått bot - Hva burde syklisten gjort ?

- Siden han ikke holder fartsgrensen på 50 og sinker trafikken, skulle han lagt inn til høyre eller over i sykkelfeltet. Hadde jeg sinket trafikken i 41 km/timen, ville jeg fått bot i en kontroll.

- Har professoren rett i at sykkelfeltet bare er 80 centimeter bredt og at minimumsbredde for syklister i Kirkeveien skal være 180 centimenter ?

- Hva loven sier har jeg ikke sjekket. Men sykkelfeltet der er 100 centimenter bredt, ikke 80 et langt strekke. Jeg har målt opp i dag. Uansett tilsier normal trafikkskikk at syklister bruker dette feltet. Han hadde det helt aleine. I speilet så jeg en syklist der, men hun var langt bak. Professoren bare la på da jeg spurte han på telefon i dag om hvordan han kunne være 100 prosent sikker i denne saken.

- Kverulant - Har du noe råd til videosyklisten i  etterkant?

- Jeg har lest i kommentarfelt på Youtube at er han er en velkjent kverulant. Det forbauser meg ikke. Hvis han og andre som  fyrer seg opp i trafikken bruker bedre skjønn, vil det bli tryggere for sos alle, konkluderer drosjesjør Svein Bernhoff-Jacobsen.