Kunne følge brannen live fra vegtrafikksentralen

Da et vogntog tok fyr i Storsantunnelen gikk alarmen straks hos vegtrafikksentralen og nødetatene. Tunnelen ble stengt automatisk, og nødeventilasjon pumpet røyken ut.

EN OMKOM: En person omkom i brannen i dag. Foto: Ole Morten Melgård
EN OMKOM: En person omkom i brannen i dag. Foto: Ole Morten MelgårdVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En person omkom etter at det startet brann i et utenlandsk vogntog i Storsandtunnelen i Skaun i Sør-Trøndelag tidligere i dag.

- Det er føreren av personbilen som er omkommet. Føreren av vogntoget er uskadd og blir tatt hånd om av politiet. Det er ingen flere som er skadd, sier politioverbetjent Lars Melvold.

Fra veitrafikksentralen kunne de ansatte observere ulykken live ved hjelp av overvåkingskameraer.

- Tunnelen har kamera som dekker hele tunnelen. Dette kan vi følge online fra veitrafikksentralen. Det er også automatiske detektorer for røyk. Hvis det blir for mye røyk så stenges tunnelinngangen automatisk med lys og bom, sier avdelingsdirektør Eva Solvi ved veiavdelingen hos vegvesenet i Sør-Trøndelag.

- Dette fungerte helt som det skulle i dag, og gjorde at ingen andre bilister har vært i nærheten av ulykkesstedet. Ingen evakuering ble derfor nødvendig.

- Systemet fungerte Ved røykutvikling varsles også vegsentralen og nødetatene automatisk. Det gjorde at nødetatene nå var på plass veldig raskt, forteller Solvi.

I tunnelen er det også plassert brannslukningsapparater gjennom hele tunnelen, og telefoner hvor det bare er å løfte røret så kommer du til veitrafikksentralen.

TOK FYR: Det var føreren av en personbil som omkom i ulykken hvor et vogntog tok fyr i Storsandtunnelen i dag. Foto: Veitrafikksentralen
TOK FYR: Det var føreren av en personbil som omkom i ulykken hvor et vogntog tok fyr i Storsandtunnelen i dag. Foto: Veitrafikksentralen Vis mer

Hvis noen løfter opp et av telefonrørene kan de ansatte på veitrafikksentralen med en gang se hvor de befinner seg i tunnelen. Tunnelen er også bygd på en slik måte at frost- og vannsikringsmatter ikke skal ta fyr, forklarer Solvi.

- Det er ganske mye brannsikkerhetssystemer her som fungerte akkurat som det skal, sier hun. Også ventilasjonssystemet er bygd med tanke på brannsikkerhet.  

Små oppgraderinger Idet de får melding eller systemene varsler om røykutvikling skal de ansatte trykke på en knapp som setter tunnelsystemene i brannmodus.

- Da går det på en mye kraftigere ventilasjon,  det settes på et luftdrag som drar røyken mot munningen. Det ble i dag satt i gang med en gang man fikk varslingen, sier Solvi.

Hun forteller at tunnelen oppfylte alle sikkerhetskrav da den ble bygget i 2007. Den trenger nå kun små forbedringer knyttet til lys og skilting for å oppfylle nye sikkerhetskrav som trer i kraft i 2019.

- Det er ganske høyt sikkerhetsnivå på denne tunnelen, sier hun.

Vegdirektøren understreker at brannen i dag ikke var en tunnelbrann, men en brann i tunnelen.  

REDD: May-Celin Nybak Røst er ikke glad i å kjøre i tunneler, spesielt ikke med sønnen Anton (1) i bilen. Foto: Ole Morten Melgård
REDD: May-Celin Nybak Røst er ikke glad i å kjøre i tunneler, spesielt ikke med sønnen Anton (1) i bilen. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer

Storsandtunnelen er over 3000 meter lang og ligger på E39, som er ganske trafikkert.

Politioverbetjent Lars Melvold sier det er for tidlig å si om noen vil bli siktet i forbindelse med ulykken.

- Krimteknikere er på stedet eller ankommer stedet om kort tid. Ulykkeskommisjonen vil også undersøke saken, sier han. 

Tunnelen er stengt, men hvor lenge den vil holdes stengt er for tidlig å si. Det er skiltet omkjøring.

Storsandtunnelen er en tunnel på europavei 39 i Skaun kommune i Sør-Trøndelag. Tunnelen går mellom Engan og Storsanden, og er 3 653 meter lang, ifølge Wikipedia. Tunnelen åpnet den 30. juni 2005.