Cruisedramaet:

- Kunne gått skikkelig ille med naturen

Generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark, kritiserer cruiseturismen i Norge etter cruisedramaet i Møre og Romsdal.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

Natt til søndag drev cruiseskipet «Viking Sky» inn mot land i Hustadvika utenfor Fræna langs Møre-kysten, og var på et tidspunkt bare hundre meter unna grunnbrottene.

Samtidig pågår det en verdensomspennende debatt om hvordan man skal regulere og håndtere denne typen turisme.

Skipene har blant annet fått kritikk for sine høye utslipp, samt at flere mener at de utgjør en trussel for naturområder. På Stortinget har det blitt vedtatt at cruiseskip og -ferjer skal seile utslippsfritt i norske verdensarvfjorder innen 2026.

- Først og fremst er vi sjeleglad for at det gikk bra med alle menneskene som var om bord på «Viking Sky», sier generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark, til Dagbladet.

- Skikkelig ille

Samtidig advarer hun om at dersom skipet hadde forlist, hadde vi risikert å få store mengder olje i farvannet.

- Hustadvika er et viktig kulturlandskap med naturreservat i nærheten. Det er gyteområde for sild, samt at det er store mengder sjøfugl der. Her kunne det ha gått skikkelig ille med naturen, sier hun.

- At cruiseskipene ofte går i de fineste naturområdene, som er veldig sårbare for ulykker, er noe av utfordringen med cruiseturisme. Et oljesøl her kunne fått store konsekvenser, sier hun.

KRITISK: Passasjerene David Hernandez og Matthew Flynn mener «Viking Sky» aldri skulle vært på havet under forholdene som var. Video: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

- Ikke overrasket

Det var 1373 personer om bord da cruiseskipet «Viking Sky» fikk motorstans i Hustadvika ved 14-tiden lørdag og sendte ut mayday-signal. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon.

Skipet, med de resterende 436 passasjerene og mannskapet på 458, seilte søndag ettermiddag til Molde, assistert av flere slepebåter.

- Jeg er ikke overrasket. Men jeg er veldig glad for at det ikke gikk forferdelig galt.

Det sier reiselivsekspert og tidligere rådgiver i UNESCO, Arild Molstad. I fjor sommer advarte han om at masseturismen i Norge utvikler seg i en dramatisk hastighet, og var klar på at vi må ta grep umiddelbart.

Cruiseturismen ble særlig trukket fram, og Molstad sa at vi i løpet av 2019 antakeligvis vil se en tosifret prosentvis økning i cruisetrafikken.

Skeptisk

I en rapport som ble publisert i fjor, fastslo Transportøkonomisk institutt (TUI) at antallet cruiseturister i Norge har økt fra 200 000 til 700 000 de siste 15 åra. I samme periode ble antallet passasjerer per skip doblet.

- Cruiseskip som kan frakte 3000 og 5000 passasjer har begynt å komme til Norge. Denne hendelsen skjerper skepsisen til videreføring av de større skipene som ferdes i norske farvann, og spisser debatten om cruisturisme i Norge.

- Hvorfor skal vi importere en type turistform som betegnes som dårlig tilpasset for norske farvann? spør Molstad.

HYLLER PILOTENE: Forfatter Leo Oterhals har skrevet mange bøker om norsk kysthistorie, og mener hendelsen med «Viking Sky» kunne endt med en katastrofe. Nå hyller han helikopterpilotene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet Vis mer

Vil ha landstrømkrav

Esmark forteller at Naturvernforbundet skulle ønske at kravene om bruk av landstrøm som stilles til cruiseskipene skjerpes. Hun påpeker at cruiseskipenes ferdsel trange fjorder omringet av høye fjell fører til dårlig luftkvalitet lokalt.

I fjor sommer gikk FHI ut og ba om tiltak for å redusere luftforurensingen i Geiranger, etter at en miljørapport slo fast at luftforurensingen i turistbygda i perioder er så høy at det er helseskadelig.

- Cruiseturisme er en ferieform som etterlater store klimaavtrykk. Det er en næring som slipper å betale for utslippene de forårsaker. Kanskje bør det også stilles mye strengere krav til hvor cruiseturistene får lov til å gå av skipene også, sier Esmark.