Kunne gjort alt om natta

Hvis Vegvesenet hadde valgt minimumsløsning i Oslo-tunnelene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da det ene løpet av Smestad-tunnelen på ring 3 i Oslo ble stengt mandag kveld markerte det starten på fem år med kø i Oslo-trafikken.

Men bilistene i hovedstaden kunne unngått de lange køene i rushtrafikken om vegvesenet hadde valgt en annen løsning, og gjort oppgraderingsarbeidet på kvelder, netter og i helgene.

Det er en ny tunnelforskrift med en felles europeisk standard som utløser at arbeidet som starter opp nå. Norge har frist til 2019 på å oppfylle et sett sikkerhetskrav. Hadde Vegvesenet bestemt seg for å bare gjøre det mest nødvendige for å oppfylle disse nye kravene, hadde trafikken stort sett kunnet gå som normalt på dagtid i ukedagene.

- Vi hadde ikke klart dette på mye kortere tid, men vi kunne klart oss med hovedsakelig natte- og helge-stengning, og holdt åpent om dagen, sier prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen til Dagbladet.

Dårlig løsning Men hun mener dette hadde vært en mye dårligere løsning på sikt.

- Når vi stenger en Oslo-tunnel, så er det til så stor ulempe for trafikantene at da gjør vi mye mer. Vi bytter hele veioverbyggingen, bytter veidekke og skifter ut masser flere meter ned. Vi bytter også all betong i vegger og tak, sier Ulvik.

Det er alt dette tunge vedlikeholdet som gjør at tunneler i Oslo må holdes stengt i årevis. I Smestad-tunnelen skal arbeidene pågå i ett år og til høsten starter arbeidene i Granfoss-tunnelen noen kilometer lenger vest. Der skal arbeidene pågå til 2017.

Det som skal til for å møte de nye kravene fra EU er bare en liten del av det samlede arbeidet - særlig på Smestad.

- Med bare den type installasjoner som tunnelforskriften pålegger, så klarer du å åpne tunnelen igjen om morgenen. Kabler, rør, ventilasjon og kameraer er en liten del av prosjektet på Smestad. Men når du skal ta tungt vedlikehold er det ikke noe å kjøre på. Da er hele veidekket borte mens du arbeider, sier Ulvik.

25 år Hvis Statens vegvesen ikke hadde bestemt seg for å ta det tunge vedlikeholdet nå, kunne bilistene fått seg en ubehagelig overraskelse.

- Da måtte vi kanskje inn igjen om kort tid, og vi kunne kommet i en situasjon der vi måtte stenge uplanlagt. Og det er alltid verre enn å stenge planlagt, sier hun.

Med det tunge vedlikeholdet er derimot planen at tunnelen skal holde i minst 25 år før det blir nødvendig med ny rehabilitering.

Omkjøring Det finnes ikke omkjøringstraseer for all trafikken som bruker tunnelene, og derfor blir det mer kø. Når to kjørefelt i tunnelen stenger, kan en tur mellom Sinsen og Smestad - en strekning på en snau mil - ta opptil fire timer, viser beregninger.

For å lette situasjonen noe for kollektivtransport og utrykningskjøretøyer, er det innført restriksjoner på elbiler i kollektivfeltene: Langs ring 3 kastes de ut, mens det må være minst to personer i bilen for at elbiler skal få bruke kollektivfeltet på E18 mellom Sandvika og Filipstad i rushtiden.

ARBEIDET I GANG: Straks etter at tunnelen var stengt startet arbeidet med å utbedre Smestad-tunnelen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ARBEIDET I GANG: Straks etter at tunnelen var stengt startet arbeidet med å utbedre Smestad-tunnelen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer