Kunne ikke svømme - en av de få som berget livet

Måtte vente to og en halv time på redningshjelp. Verste skipsforlis i Kina siden 1948.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bare 18 av de 458 om bord er bekreftet i live ett døgn etter at passasjerskipet «Eastern Star» kantret i Kinas lengste elv Yangstze (6300 kilometer) mandag kveld lokal tid.

Flere kinesiske og internasjonale medier beskriver fra ulykkesstedet i Hubei-provinsen at ferja er i ferd med å synke der store bergingsmannskaper jobber over 15 meters dyp.

Det innebærer at ferjeulykken kan bli den største skipskatastrofen i Kina siden 1948.

Da eksploderte et dampskip, og mer enn tusen mennesker mistet livet.

Kantringen kan også bli mer fatal enn ferjekatastrofen utenfor Sør-Korea i fjor, der 304 mennesker omkom - de fleste elever fra samme skole.

Den sørkoreanske kapteinen ble dømt til 36 års fengsel for sin håndtering av ulykken og for å ha forlatt sitt synkende skip.

Kaptein stakk - er arrestert
Kapteinen og maskinsjefen var blant de aller første som forlot den kinesiske ferja etter kantringen klokka 21.28 lokal tid i går kveld.

Sammen med fem andre som kom svømmende i land, var det kapteinen og maskinsjefen som fortalte hva som hadde skjedd. Ifølge deres forklaring var det en tornado eller syklon som hadde truffet skipet.

Begge ble pågrepet av kinesisk politi, men det har ikke kommet fram i kinesiske medier hvorfor de sitter i arrest.

12 av de 18 som er bekreftet reddet, er blant mannskapets egne på 47 besetningsmedlemmer.

Bare fem døde er funnet, tre av dem i elva 50 kilometer fra havaristedet.

Her har The Guardian samlet en del løpende oppdateringer fra kinesiske og internasjonale medier.

De aller fleste av passasjerende som er savnet, er kinesiske turister mellom 50 og 80 år.

Pensjonisttur
En gruppe på nær 100 er pensjonister fra et busselskap i Shanghai. De var ute på sitt livs opplevelsestur for å se det kinesiske økonomiske eventyret fra 1500 kilometer seilas på verdens tredje lengste elv.

En av de seks som er bekreftet i live utenom mannskapet, er reiselederen Zhang Hui.

- Jeg kom meg ut gjennom et vindu, og der fant jeg en redningsvest jeg fikk tredd på meg, forteller reiselederen fra sykesenga til det offisielle kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

 BERGET LIVET:  En av de få som er bekreftet overlevd er blitt berget opp av et hull i kjølen på det kantrede passasjerskipet "Eastern Star" - på kinesisk  "Dongfangzhixing". Foto: AFP/NTB Scanpix.
BERGET LIVET: En av de få som er bekreftet overlevd er blitt berget opp av et hull i kjølen på det kantrede passasjerskipet "Eastern Star" - på kinesisk "Dongfangzhixing". Foto: AFP/NTB Scanpix. Vis mer

Han kan ikke svømme, og berget livet takket være vesten og at han greide å holde tak i flytende gjenstår i elva i 10 timer før han ble funnet av redningsmannskapene.

Ventet 2,5 timer
Foreløpig etterforskning viser at redningsmannskap ikke var ute ved det det tåketette og bekmørke havaristedet før to og en halv time etter ulykken.

Det er klart at skipet med fire dekk hadde sertifikatene i orden. Det var godkjent for over 500 passasjerer.

Og det var livvester til alle, men åpenbart til liten eller ingen nytte.

Mange av passasjerene sov da skipet begynte å krenge og var snudd opp ned i løpet av to minutter.

Skipet er bygd i 1993, og har vært oppgradert og nysertifisert i løpet av de siste årene. Og rederiet skal ikke ha hatt noen ulykker siden oppstarten i 1981.