STORE ØDELEGGELSER: 16 godsvogner rullet fra terminalen på Alnabru før det raste ned mot Sjursøya, og deler av togsettet havnet i sjøen. Tre personer mistet livet, og tre er innlagt på sykehus. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADET
STORE ØDELEGGELSER: 16 godsvogner rullet fra terminalen på Alnabru før det raste ned mot Sjursøya, og deler av togsettet havnet i sjøen. Tre personer mistet livet, og tre er innlagt på sykehus. Foto: JACQUES HVISTENDAHL/DAGBLADETVis mer

- Kunne ikke truffet Oslo S

Vognene var ikke i nærheten av passasjertoglinje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Jernbaneverket forsikrer om at de 16 vognene som løsnet på Alnabru ikke var i nærheten av å komme inn på noen passasjertoglinje.

Det sier etatsdirektør Svein Horrisland.

- Disse vognene sto på et rent godstogspor som går rett ned til Sjursøya. Det var derfor aldri noen fare for at de kunne truffet noe passasjertog eller sentralstasjonen, sier han til NTB.

Det ble gjort forsøk på å styre toget inn på en sporsperre ved Loenga, men farten og kreftene som var i sving var for store til å endre togets bane.

Togledersentralen varslet politi og brannvesen klokken 13.15.

Da hadde togene allerede krasjet på Sjursøya.

Jernbaneverket sier de foreløpig ikke vet hvor lang tid det tok fra de ble klar over saken til det ble varslet videre.

I tillegg til politiets og Havarikommisjonens etterforskning, har Jernbaneverket opprettet en egen ulykkeskommisjon.

- Vi skal gå gjennom loggen vår for å finne ut nøyaktig hva som ble gjort når. Alle involverte hos oss skal også avhøres, men i øyeblikket er det ikke noe som tyder på at våre folk kunne gjort noe annerledes, sier Horrisland.

Etatsdirektøren sier at det tidlig på 1980-tallet oppsto en lignende episode med tog som løsnet fra en terminal på Alnabru.

- I etterkant av en episoden ble det gjort en rekke sikkerhetstiltak, og etter det har vi ikke hatt ulykker av denne typen i Norge, sier han. (NTB)