Kunne sikret tunneltaket bedre

Og det ville ha kostet 600.000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En av landets fremste raseksperter mener at raset i Hanekleivtunnelen kunne vært unngått dersom taket hadde vært sikret med armert betong.

Lite beløp

Ingeniørgeolog Eystein Grimstad ved Norges Geotekniske institutt sier til NRK at det ville ha kostet 600.000 kroner å sikre taket i Hanekleivtunnelen med armert betong. Beløpet tilsvarer bare 1 prosent av de 50 millioner kroner som sto igjen på budsjettet da tunnelen på E 18 sto ferdig bygget for fem år siden.

Ingen sentral kontroll

I dag forteller Dagbladet at verken Vegdirektoratet eller Statens vegvesen fører noe sentralt tilsyn med landets tunneler.

Ansvaret for tilsynet med tunnelene ligger hos veivesenets region- og distriktskontor og utføres ofte av private entreprenører.

- Jobben skal gjøres, men hvordan de organiserer arbeidet, legger ikke vi oss opp i, sier sjefingeniør Erik Norstrøm i Vegdirektoratet til Dagbladet.

Det er heller ikke laget noen mal for hva som skal sjekkes og hvor ofte, fordi tunnelene er forskjellige. 

TUNNELRAS: Det ville kostet 600 000 kroner å forhindre raset i 
Hanekleivtunnelen. Foto: SCANPIX
TUNNELRAS: Det ville kostet 600 000 kroner å forhindre raset i Hanekleivtunnelen. Foto: SCANPIX Vis mer


Vil ha økt sikring 

Denne ukens tunnelras bekymrer ordførere på det tunneltette Vestlandet.

Stryn kommune i Sogn og Fjordane har alene 20 tunneler. Nå vil ordfører Nils Støyva (Ap) ha forsikringer om at samtlige er sikre:

- Jeg kommer til å be om et møte med veisjefen snarest, sier Støyva til Nationen.

Det finnes ifølge NTB cirka 1.000 tunneler i Norge, og de fleste ligger i fjellfylkene Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Rogaland.

I Norddal kommune i Møre og Romsdal håper ordfører Arne Sandnes (Sp) at myndighetene sender ut et direktiv, slik at samtlige av kommunens sju tunneler snarest blir grundig undersøkt.