Kunstens herre

Enda en gang er finansmannen Hans Rasmus Astrup (67) eneste nordmann på Art News\' liste over verdens 200 mest aktive kunstsamlere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 16 ÅR har det tradisjonsrike kunstmagasinet Art News satt sammen en liste over verdens 200 viktigste og mest aktive kunstsamlere. Blant de ti øverste er den britiske reklamemannen Charles Saatchi, som lenge har vært Englands mest innflytelsesrike samler, François Pinault, den franske eieren av auksjonshuset Christie\'s og den amerikanske kosmetikkmagnaten Ronald S. Lauder, som nylig betalte 135 millioner dollar for Klimt-maleriet «Adele Bloch-Bauer I» og dermed gjorde det til verdens dyreste kunstverk. I dette overveldende selskapet er Hans Rasmus Astrup eneste nordmann. Lista er ikke rangert, men at Astrup står rett under milliardæren Bernard Arnault, eieren av et gigantisk luksusimperium som inneholder merkenavn som Louis Vuitton, Marc Jacobs, Christian Dior og Givenchy, ser likevel meget imponerende ut.

NORGE HAR ikke mange betydelige samlere av internasjonal samtidskunst. Til gjengjeld har landet Hans Rasmus Astrup og museet hans. Som lista demonstrerer, følges Astrups samling med stor interesse også i andre land. Hva slags kunst han kjøper og selger, kan ha betydning for markedet, museene og storsamlingene internasjonalt. Ingen andre norske samlere har en slik innflytelse. At Astrup for fem år siden betalte 51 millioner kroner for Jeff Koons-skulpturen «Michael Jackson and Bubbles», var en nyhet i hele den vestlige verden. Også Astrups kunstsamlende kollega Christen Sveaas har skapt et eget museum for sin betydelige samling, men er ikke i nærheten av Astrups internasjonale viktighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I KUNSTVERDENEN er det pengene og samlingene som snakker. Man får ikke vise viktige utstillinger av stjerner som Matthew Barney, Jeff Koons og Charles Ray uten enten å eie mange viktige verk av kunstnerne selv, eller på annen måte ha noe å gi tilbake. Astrup Fearnley Museet har med tida og prestisjeutstillingene bygd opp en status som gjør at å stille ut der har en meritterende effekt, selv for internasjonale toppkunstnere. Oslo er en utkant i det vestlige kunstlivet, men Astrup Fearnley Museet er blitt en meget viktig aktør. I motsetning til mange norske samlere, har Astrup en smak i stadig utvikling. Han kjøper og selger i høyt tempo. Under innflytelse av den legendariske norske gallerist og magister Haaken A. Christensen konsentrerte Astrup seg i mange år om å kjøpe britisk og tysk kunst. Men i seinere år har amerikanske verk fylt salene i museet hans.

ASTRUP har tjent pengene sine på aksjer, shipping, skog og arv. Han er en meget privat mann som aldri gir intervjuer. Men livet hans har preg av eventyr: Storbonde på Romerike, eier av en herskapelig eiendom i Skottland, stadig på laksefiske med kong Harald og på rypejakt med hundene han er så glad i. Han er medlem av lukkede foreninger som Christiania Jægerklub og Det Norske Selskab, og dekorert med både norske og britiske ordener. At mangemillionæren samtidig redder pensjonistbussen i hjembygda fra nedleggelse, og støtter Det Norske Institutt i Roma, tegner et bilde av en fascinerende skikkelse.