HÅPER PÅ LØSNING: Denne uken har Henrik Placht stilt ut hovedverket, "Drømmen om apokalypsen" (i bakgrunnen) på Kunstnernes Hus. Men han håper fortsatt på en utstilling i regi av Nasjonalmuseet. Foto: Iván Kverme / Finansavisen
HÅPER PÅ LØSNING: Denne uken har Henrik Placht stilt ut hovedverket, "Drømmen om apokalypsen" (i bakgrunnen) på Kunstnernes Hus. Men han håper fortsatt på en utstilling i regi av Nasjonalmuseet. Foto: Iván Kverme / FinansavisenVis mer

Kunstner til sak mot Nasjonalmuseet

Kunstneren Henrik Placht ble lovet en utstilling av Nasjonalmuseet, men den ble kansellert. Nå krever han ny utstilling eller nær 300.000 kroner i erstatning.

(Finansavisen): - Jeg ønsker å gjennomføre utstillingen, sier Placht.

Denne uken stiller han ut hovedverket sitt, «Drømmen om apokalypsen», på Kunstnernes Hus. Men han er fortsatt opprørt over det han mener er avtalebrudd fra Nasjonalmuseets side. Museet holder til knappe fem minutter unna, men flytter snart til Vestbanen.

- Bindende avtale

Placht hevder at museet ikke holder avtalen som ble inngått, selv om den etter hans syn er rettslig bindende. Det var først da pressemeldingene var kladdet, at utstillingen ble stoppet.

Kunstneren mener at det var en klar avtale om at han skulle holde utstilling som «månedens kunstner» på Nasjonalmuseets Mellomstasjon på Vestbanetomten, og viser til sms og annen korrespondanse.

Utstillingen skulle omfatte kunst fra da han var i Nord-Korea.

- Jeg var i Nord-Korea da de gjennomførte prøvesprengning med atomvåpen høsten 2017. Jeg satt med hjertet i halsen, sier han.

- Problemet mitt er at alle samlerne mine lurer på hva som skjedde: Hvorfor utstillingen ble kansellert. Men det har vært null svar og null dialog fra Nasjonalmuseets side, hevder han.

- Hva forventer du av dem?

- Jeg vil ikke fremstå som en grinete type, men jeg mener at de burde tilbudt seg å skrive noe til samlerne, der de påtar seg skylden. Ikke bare det, jeg burde fått tilbud om å gjennomføre utstillingen etter at de flytter inn i det nye museet.

- Hva om de ikke tilbyr deg en ny utstilling?

- Da ender jeg trolig opp med et krav mot museet på 250-270.000 kroner, sier Placht.

Her inngår reisekostnader, men også tid, materialer og arbeidstimer for produksjon av kunst. I tillegg kommer korrespondanse med nasjonalmuseet, møter og telefoner.

Partikler og storpolitikk

Plachts arbeider er blitt omtalt som koloristiske og abstrakte malerier, inspirert av partikkelfysikk, internasjonal politikk og arkitektur. Han har blant annet hatt utstillinger i Portugal, Berlin og Korea.

- Jeg har reist i Nord-Korea og Vietnam og laget en film som er innstilt til å ha premiere på Berlinalen neste år, og en utstilling på Galleri Haaken, som starter nå i januar 2019. Her er deler av det som skulle vært vist på Nasjonalmuseet.

Han stiller spørsmål ved hele Nasjonalmuseets måte å dis­ponere midler på.

- Hvis du ser på tallene deres, så har de rundt 350 millioner kroner til disposisjon i året.

Han regner opp;

- Av disse er det mindre enn 10 millioner kroner som brukes på investeringer i kunst. Svært mye av pengene går til husleie og lønninger, og de har over 200 ansatte.

Placht sier at han er fullstendig klar over at Nasjonalmuseet skal flytte, og at det krever enormt:

- Men hvorfor stengte de museet for Samtidskunst allerede høsten 2017? Se på Munchmuseet. De skal også flytte, men har fortsatt utstillinger. Eller se på Astrup Fearnley, som klarer seg med så få ansatte som de gjør.

Mye dokumentasjon

Det er Sabrina van der Ley, som nå har sluttet ved museet - og advokat Line Nilsen i advokatfirmaet Hammervold Pind, som har hatt dialogen med Placht. Da van der Ley sluttet, skrev media at hun «Går fra toppjobb på Nasjonalmuseet for å lede Sør-Troms museum».

- Det har vært 170 eposter og fem møter, teller Placht opp.

I tillegg kommer mange tekstmeldinger i forbindelse med den planlagte utstillingen hans, som ble kansellert.

Han karakteriserer oppførselen fra Nasjonalmuseet som uproff, og mener at de burde vise mer respekt for kunstnerne.

Nasjonalmuseet hevder på sin side at de har forsøkt å komme kunstneren i møte, blant annet med et muntlig tilbud på kompensasjon på 25.000 kroner.

- Det stemmer ikke. Jeg er blitt tilbudt 10.000 kroner, men det tilbudet har jeg ikke fått skriftlig, sier Placht.

Han har reagert på Nasjonalmuseets metoder tidligere også.

- De reserverer kunstverk på utstillinger, slik at vi kunstnere låser verkene i lange perioder, opptil et helt år. Men så viser det seg kanskje at de ikke skal ha de likevel.

Det er en advokat som har hjulpet han, uten å ta betalt. Han har også fått hjelp av Johan C. Alstad-Øhren, som er svært interessert i kunst og skriver om kunstinvesteringer i Dine Penger.

Flytting og sikkerhet

Nasjonalmuseet peker på flytting og behovet for­sikkerhet, som årsaker til at utstillingen ble droppet.De hevder at de har prøvd å finne løsninger.

- Henrik Placht var i 2017 i dialog om en utstilling på Mellomstasjonen, men planen ble skrinlagt fordi museets ressurser ble rettet mot flytting til det nye Nasjonalmuseet, sier Rune Bjerkås, administrasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet.

- Det viste seg også at det av sikkerhetsmessige årsaker ikke var mulig å stille ut kunst i Mellomstasjonen, forteller han.

- Det er beklagelig om det har oppstått misforståelser i dialogen med kunstneren i denne fasen. Etterpå har vi, via hans advokat, tilbudt Placht en økonomisk kompensasjon og et møte med Nasjonalmuseet.

Tilbudet skal ha vært muntlig og på 25.000 kroner.

- Nasjonalmuseet har også tilbudt seg å forklare hvorfor utstillingen ikke ble noe av til aktuelle samarbeidspartnere eller støttespiller, hvis Placht har behov for dette, slik at saken ikke falt tilbake på kunstneren.

- Krevende fase

Bjerkås fremhever at Nasjonalmuseet er i en spesiell fase akkurat nå.

- For å forberede og gjennomføre flytting av over 110.000 kunstverk til det nye Nasjonalmuseet på en forsvarlig måte og forberede åpning i 2020, har vi vært nødt til gradvis å nedjustere utstillingsaktiviteten.

- Når det nye museet åpner i 2020, skal det gi et gedigent løft til formidling, forskning og kunstinteresse landet over – i mange år fremover.

Han legger til:

- Vi er et museum med en samling på 400.000 verk, flere bygg og en rekke store forvaltningsoppgaver. Store deler av vårt budsjett er dermed bundet opp i driftskostnader, som for eksempel 80 millioner i husleie i 2017.