Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Kursk» synker sakte i gjørma

Til tross for at været løyer, er redningsaksjonen i Barentshavet fortsatt farlig og uten framgang. Samtidig synker «Kursk» dypere ned i gjørma på bunnen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hele fire russiske mini-ubåter jobber nå på spreng med å berge eventuelle gjenlevende på «Kursk». Den britiske spesial-ubåten LR5 vil tidligst være framme i morgen.

Mindre vind og bølger på overflaten gjør arbeidet lettere, men de sterke strømmene og den dårlige sikten på bunnen gjør arbeidet ekstremt vanskelig og farlig. Tidligere i dag skal en av redningsfartøyene ha holdt på å forulykke selv.

På grunn av de sterke strømmene må propellene gå for fullt hele veien, og da tømmes batteriene fortere. Strømmen og propellene virvler også opp slam og sand fra havbunnen, noe som gjør at sikten til tider er nær null. Skipets skal få stadig sterkere slagside, og synker nå ifølge redningsledelsen ned i gjørma.

Til tross for de vanskelige forholdene, skal et fartøy ha greid å koble seg til den bakerste redningsluken i dag morges. Denne har til nå blitt antatt å være den eneste rømningsveien som er brukbar. Men på grunn av skader i skroget lakk det inn vann i koblingen, og forsøket måtte oppgis, melder den russiske tv-journalisten Arkady Mamontov, som følger redningsaksjonen fra skipet «Peter den Store».

Gjenstander fra annet fartøy

Mamonotov melder også at det lørdag ble funnet objekter på havoverflaten ved havaristen som ikke kan ha stammet fra Kursk.

Den russiske marinen har kommet med motstridende meldinger om hva som har vært årsaken til ulykken. Den første versjonen var at ulykken skyldes en kollisjon, men forklaringen ble så endret til at den skyldtes en eksplosjon. Mamontov mener meldingen om funnet av disse gjenstandene styrker kollisjonsteorien.

Imidlertid melder NORSAR på Kjeller at de registrerte to eksplosjoner ved ulykkesstedet lørdag morgen, den ene tilsvarende en undervannsdetonasjon av 100 kilo TNT, den andre 1-2 tonn TNT. Den siste eksplosjonen slo ut på 3,5 på Richters skala, og ble målt både i Spitsbergen og i Hedmark.