Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Rekordhøy pumpepris på diesel og bensin

- Kutt avgiftene

Nå må du ut med mer enn 1 000 kroner for å fylle en tank på 60 liter med diesel eller bensin. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum ber regjeringen kutte avgiftene.

- KUTT AVGIFTENE: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
- KUTT AVGIFTENE: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Den siste uka har de veiledende prisene på drivstoff nådd nye høyder, kunne E24 melde torsdag.

Like før kalenderen bikket 2020 ble prisen på bensin (95 blyfri) notert til hele 17,53 kroner literen, mens dieselprisen satte ny negativ rekord to dager ut i det nye året.

– Det er ny «all time high» veiledende pris på diesel, mens veiledende pris på bensin er to øre under toppen fra 30. desember, skriver Knut Hilmar Hansen i Circle K til Dinside i en e-post.

- Høye innkjøpspriser

Torsdag var den veiledende prisen for bensin 17,51 kroner, mens den veiledende dieselprisen var 16,86 kroner literen. Dette er ifølge Circle K prisen, utenom transporttillegg.

- Årsaken til de høye veiledende prisene på bensin og diesel er høye og økte innkjøpspriser, forteller Hansen.

Han legger også til at den siste tids kraftige økning i den veiledende prisen på diesel skyldes økning i kostprisen på biodiesel, som de blander inn i dieselen.

- I fjor var tolv prosent av drivstoffet som omsettes biodrivstoff. I år har kravet økt til 20 prosent, forklarer Hansen videre.

- Vi opplever fortsatt et stramt marked på ferdigraffinerte produkter, og også på biodrivstoff, først og fremst biodiesel, som følge av at mange land nå etterspør biodrivstoff.

Avgiftskrangel

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum ble før jul beskyldt før å bløffe med tall av finansminister Siv Jensen (Frp). Overfor Dagbladet slo hun fast at bensinavgiften er mer enn 50 øre lavere nå enn da Vedum selv var i regjering. Også dieselavgiften er lavere nå, anførte hun.

Men Vedum unnslår seg ikke for å gjenta sin formaning til Siv Jensen og regjeringen. Avgiftene på bensin og diesel er for høye, mener han.

- Siv Jensen og regjeringen bør kutte drivstoffavgiftene og skrote ideen om å innføre full veibruksavgift på biodrivstoff, sier han til Dagbladet.

- Regjeringen må slutte med å finansiere skattelettelser for de rikeste med økte avgifter for folk flest. Jensen har selv oppgitt i et svar til Stortinget at statens samlede avgifter aldri har vært høyere enn nå, fortsetter Sp-lederen.

- Rammer skjevt

Sp har i sitt alternative budsjett kuttet veibruksavgiften for bensin med 15 øre og for diesel med 35 øre.

- Vi er opptatt av at bilparken skal ha lavest mulig utslipp, men er samtidig ikke med på å straffe dem med dårligst råd. De kan ikke nødvendigvis kjøpe seg en ny bil som bruker mindre drivstoff, sier Vedum og fortsetter:

- Problemet med avgifter er at de rammer skjevt. Det er dårlig fordelingspolitikk og rammer også distriktene, der alternativene til å kjøre bil er få. Når pendlerfradraget i tillegg er kuttet blir det en dobbelt negativ distriktseffekt.

Misvisende, mener Jensen

Frp-leder og finansminister Siv Jensen mener det er misvisende å snakke om rekordpriser på drivstoff og viser til at gjennomsnittlig pumpepris på bensin målt i faste kroner reelt sett var godt over 1 kroner lavere per liter i 2019 enn i 2013.

Også gjennomsnittlig pumpepris på diesel ser reelt sett ut til å bli lavere i 2019 enn i 2013, får Dagbladet oppgitt.

- Bilavgiftene er nesten 20 milliarder kroner lavere enn i 2013. Det har blitt billigere å kjøre bil, billigere å kjøpe bil, og billigere å eie bil. I tillegg har vi senket skattene og bygd mer vei i hele landet. Det til tross for at Senterpartiet, MDG og SV i 2016 ba oss om å øke avgiftene på drivstoff kraftig, sier Jensen til Dagbladet.

- At prisen på olje og andre råvarer øker, styrer verken regjeringen eller Senterpartiet. Nå må Senterpartiet snart svare for om det er aktuelt å ha et samarbeid i Stortinget med avgiftspartiene MDG og SV etter valget i 2021, fortsetter hun.

Tallbløff

Da Siv Jensen gjennom Dagbladet før jul tok et oppgjør med det hun beskrev som tallbløff fra Vedums side, viste hun til følgende:

I sum gikk avgiftene på bensin opp 10 øre fra 2005 til 2013, da Sp satt i regjering, mens de har gått ned med 53 øre siden 2013. For diesel gikk avgiftene opp med 42 øre per liter under mens Vedum satt i regjering, mens de har gått ned med 7 øre med Jensen som finansminister.

Her er Jensens egne tall. Alle beløp er i 2020-kroner:

200520132020
Veibruksavgift
Bensin5,535,634,91
Diesel4,014,423,62
CO2-avgift
Bensin1,071,071,26
Diesel0,710,721,45
Sum
Bensin6,66,76,17
Diesel4,725,145,07

Slo tilbake

- Vedum kommer ikke bort ifra at drivstoffavgiftene per liter økte sist Senterpartiet hadde makt og har gått ned etter at Frp kom i regjering, i tillegg har andre bilavgifter også gått ned med Frp. Avgifter på bruk og eie er om lag 3000 kroner lavere per bil i dag. Det er jeg glad for, sa Jensen i intervjuet med Dagbladet.

Trygve Slagsvold Vedum svarer med å vise til at regjeringen så seint som under budsjettbehandlingen i fjor høst skrev til Stortinget at det samlede avgiftstrykket er økt med 6,3 milliarder kroner siden 2013.

- Erna Solberg har selv sagt at regjeringen økte avgiftene mer på ett år enn åtte rødgrønne år, sier han.

Flere rekorder

I løpet av 2019 ble det flere ganger satt nye prisrekorder for drivstoff. Blant annet økte prisene etter angrepene i Saudi-Arabia i september. Bensinen hadde i flere og lengre perioder veiledende priser til over 17 kroner i fjor, mens dieselprisen stort sett vaket rundt 16 kroner.

Drivstoffprisene har økt betraktelig de siste åra. Dinside har fått tilgang til Cirkle Ks veiledende priser fra 2013 til i dag. Der ser vi at bensinprisen var nede i 13,98 kroner literen og dieselprisen helt nede i 12,59 i løpet av 2016.

Det er imidlertid verdt å merke seg at prisene var høyere enn det i 2013. Dessuten er dette priser som varierer mye i løpet av et år.

Ellers er prisen for drivstoff er i Norge blant verdens høyeste, isolert sett. Ser man på drivstoffprisene i sammenheng med nordmenns inntekter, er situasjonen imidlertid en annen. I 2019 registrerte Bloomberg at én liter bensin kostet 0,9 prosent av en gjennomsnittlig norsk dagslønn.

Circle Ks veiledende bensin- og dieselpriser (2013–2020)