Kværner trues av konkurs

I dag har det en gang så stolte industrilokomotivet Kværner en markedsverdi på 3,4 milliarder kroner. På et drøyt år har markedsverdien falt med fem sjettedeler. Konkurs er et sannsynlig scenario, mener flere analytikere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For de 80000 som hver måned får lønnsslippen sin fra Kværner, hvorav nærmere 10000 i Norge, har de dårlige nyhetene stått i kø det siste året. Innskrenkninger, nedskjæringer og høy usikkerhet har tært på gjennom flere år. Men det er nå i de nærmeste ukene det viktigste slaget om Kværner vil stå: Vil Kværner overleve?

Også for Kværners eiere er utviklingen dramatisk: Aksjen er i dag bare verdt en sjettedel av det den var verdt for et drøyt år siden, da den ble notert til 479 kroner. Da børsen stengte fredag, var den falt til 79 kroner. Samlet har Kværner-aksjene falt fra over 20 milliarder til 3,4 milliarder. Flere ganger de siste månedene har Kværners toppsjef de siste ti åra, Erik Tønseth, måttet rykke ut for berolige markedet: Vi har kontroll, har han gjentatt.

Gjeldsslave

Sist fredag ettermiddag kom den til nå mest dramatiske nyheten fra Kværner: Et lån i Kværner ble solgt til en rente tilsvarende 40 prosent i obligasjonsmarkedet. Det ble av mange tolket som at enkelte i markedet regner Kværner som en konkurskandidat.

Tønseths største problem er at Kværner nærmest er blitt en gjeldsslave. Med en netto rentebærende gjeld på 12 milliarder kroner, har renteutgiftene økt med vanvittige beløp som følge av det siste halvårets store renteøkninger.

I tillegg går store deler av Kværner altfor dårlig, selv olje og gassdivisjonen hvor markedet lenge har vært bra. Om igjen og om igjen har Kværner-ledelsen måttet innrømme store kostnadsoverskridelser på store prosjekter.

- Situasjonen kan ikke fortsette stort lenger. Tønseth sier han har kontroll, men problemet er at ingen tror på ham lenger. Han er beryktet for å slippe gode nyheter tidlig, mens han holder igjen og lar ryktene spre de dårlige nyhetene. Derfor tror mange at det ligger enda flere dårlige nyheter skjult, sier en analytiker.
En av aksjonærene sier at det mest sannsynlige er at selskapet sørger for å refinansiere sin kortsiktige gjeld, og fortsetter med å selge ut deler av selskapet. Han regner også med at dagens aksjonærer blir med på å spytte frisk kapital inn i selskapet. Hvis dette skjer, vil situasjonen se annerledes ut, mener han.

Mistillit

Analytikere som sitter i meklerhusene forbeholder seg anonymitet for å snakke åpent om hva de mener om Kværners framtid.

- Kværner må skifte kaptein, for mye av mistilliten til Kværner er knyttet til Tønseth. Deretter må de gjennomføre en snuoperasjon og selge unna for å kvitte seg med gjeld. Med Tønseth i førersetet vil Kværner aldri komme i noen bedre situasjon enn stabilt sideleie. Situasjonen er vanskelig, men ikke så vanskelig som aksjemarkedet vil ha det til. Men noen er så nervøse at de er irrasjonelle. Det kan virke selvforsterkende. De irrasjonelle faktorene gjør det vanskelig å spå om utviklingen, sier en analytiker.

- Er det noe selskap som kan gå over ende, er det Kværner. Hvis likviditeten stopper og bankene ikke vil gi lån, går selskapet over ende. Derfor vil utviklingen avhenge veldig av hvordan kreditorene håndterer situasjonen. Hvis alle skal inn og sikre sine penger først, kan det gå helt galt. Og da vil det skje raskt, sier en annen analytiker, som mener at det mest sannsynlige scenariet for Kværner er at gigantselskapet går over ende:

- Situasjonen er kommet for langt. Å skulle hente inn penger fra dagens aksjemarked vil være særdeles krevende, tror han.

En tredje analytiker tror ikke på konkurs-scenariet, men tror at uansett utfall vil det ta lang tid å før kursen på Kværner-aksjen vil stige slik at det monner for aksjonærene.

Flere ganger det siste halvåret har det vært spekulert på om Kværners verdifall har vært så stort at det er blitt fristende for oppkjøpere. Både Kjell Inge Røkkes Aker RGI og det sveitsisk-svenske selskapet ABB har vært nevnt som heite kandidater.

Fakir

- I den situasjonen Kværner er i nå, må en være fakir for å ta på seg jobben med å kjøpe opp, sier en.

- Det vil være langt bedre for en eventuell oppkjøper å vente på en konkurs, for så å plukke biter til en langt billigere penge, sier en annen.