Kvalitets-kritikk mot Høybråten

Flere store organisasjoner mener at internett-tjenesten om sykehusvalg er sterkt mangelfull. Tilbudet holder ikke hva helseminister Dagfinn Høybråten ga løfter om mandag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): - For våre brukere er nettsiden bra til å identifisere ventetider for å få tildelt høreapparat. Bor du i Trondheim med 60 ukers ventetid, viser siden at det kan være smart å ta en tur opp i Namdalen, en totimers biltur unna. Der er ventetiden kun tre uker. På ventetid holder derfor nettsiden det helseministeren lover, sier generalsekretær Kenneth Stien i Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).

- Helt ubrukelig

- For å kunne velge etter kvalitet er siden helt ubrukelig for hørselshemmede. Hørselshemmede er avhengig av god oppfølging etter at de har fått høreapparat. De trenger derfor å vite om det finnes audiopedagog på hørselssentralen, om det finnes noe kurstilbud, og om hvordan kvaliteten er på den tekniske opplæringen. Slike viktige spørsmål burde brukerne kunne lese seg til på nettsiden, sier Kenneth Stien.

Informasjonskonsulent Mia Jacobsen i Norges Blindeforbund sier at nettsiden fungerer godt når man vil lete seg fram til sykehus som tilbyr behandling av grå stær.

Viktige mangler

- For de med grå stær og de som er nærsynte er dette blitt et fint verktøy å bruke, men vi finner ingenting om de mange eldre som har aldersrelaterte endringer på netthinna, altså Maculadegenerasjon. Vi vet at det tilbys behandling flere steder, men det er ikke å finne på denne nettsiden, sier Mia Jacobsen.

Styreleder Henrik Sinding-Larsen i Ryggforeningen i Norge sier at nettsiden er en god start.

- At pasienter skal få opplysninger om kvalitet som grunnlag for å velge behandlingssted er helt utmerket, men denne nettsiden må utvikles betydelig, sier Sinding-Larsen.

Det er vanskelig å gi generelle råd om valg av sykehus til ryggpasienter. Når det gjelder ryggkirurgi, mener han det er viktig at kirurgene og sykehuset har tilstrekkelig erfaring.

- Ryggoperasjoner generelt og avstivningsoperasjoner spesielt er for spredt utover hele sykehus-Norge. Ventetider er også viktig. Hvis man ser på ventetider for innleggelse for prolapsoperasjon, så kommer for eksempel Helgelandssykehuset Mosjøen meget godt ut med den laveste ventetiden samlet på poliklinisk undersøkelse og innleggelse. Men hvis man legger til at de første kvartal bare hadde hatt én innleggelse for prolaps, så er dette et faretruende lavt volum. Jeg ville i alle fall ha forhørt meg om kirurgen på stedet får noe praksis fra andre sykehus i tillegg til sitt eget, sier styreleder Henrik Sinding-Larsen.

Prisinformasjon

Forbundsleder Gunnar Buvik i Norges Handikapforbund savner informasjon om muligheter for at pasientene kan ha med seg assistent når de reiser til et sykehus langt borte.

- For funksjonshemmede er det helt nødvendig å ha med seg en assistent når de reiser langt bort og ofte skal bo på et sykehotell. På nettsiden bør det være informasjon om kostnadene for dette. I tillegg ønsker vi oss informasjon om nye behandlingsmetoder og hvem som tilbyr disse. En forutsetning for at vi skal kunne stole på nettsiden er at den blir oppdatert ukentlig, sier Gunnar Buvik.

Informasjon om kvalitet og ventetid er lagt ut på internettsiden www.sykehusvalg.net

MISFORNØYD: - Helt ubrukelig for hørselshemmede, mener Kenneth Stien.