DØDSULYKKE: Den hvite pila markerer området hvor den polske kvinnen (51) ble funnet omkommet 24. oktober 2008. Foto: KYSTVERKET/Havarikommisjonens rapport
DØDSULYKKE: Den hvite pila markerer området hvor den polske kvinnen (51) ble funnet omkommet 24. oktober 2008. Foto: KYSTVERKET/Havarikommisjonens rapportVis mer

Kvinne (51) hang på utsiden av rekka etter armene da skipet forlot kaia

Lettmatrosen falt i vannet og druknet. - Dårlig sikkerhet, sier Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Fredag 24. oktober 2008 hadde fraktefartøyet Nysand lastet 769 tonn singel på Jelsa som skulle leveres ved asfaltverket på Forus, skriver  Statens Havarikommisjon for Transport (SHT)i en rapport som ble sluppet i dag.

I forbindelse med avgang fra kai på Forusstranda om kvelden, falt den 51 år gamle polske kvinnen over bord fra lasteskipet og druknet.

Lettmatrosen, som hadde jobbet på Nysand fra april 2007, hadde vært nede på kaia for «å la gå trossene» da skipsføreren begynte å manøvrere fartøyet bort fra kai - uten å forsikre seg om at lettmatrosen var vel tilbake om bord.

Falt i sjøen Straks etter avgang ble lettmatrosen observert hengende på utsiden av rekka før hun etter kort tid falt i sjøen, skriver Havarikommisjonen.

Søk ble iverksatt fra skipets  mann-over-bord-båt, samtidig som Hovedredningssenstralen ble varslet over radio.

51-åringen ble observert i vannet fra et helikopter som var ankommet for å delta i søket, og det ble iverksatt gjenopplivningsforsøk umiddelbart etter at lettmatrosen ble hentet opp fra sjøen.

Hun hadde da ligget om lag 45-50 minutter i sjøen, og ble erklært død kort tid etter. Lufttemperaturen var tre grader, og sjøen holdt ni, ti grader.

Krass kritikk I undersøkelsen har SHT valgt å vektlegge de overordnede systemene som er avgjørende for sikker drift av skip, framfor enkeltelementer som kan ha hatt negativ innvirkning på utfallet av ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen avdekker sentrale mangler i forhold til sikkerhetsstyring og arbeidsmiljø hos rederiet og om bord, og mangelfull oppfølging fra myndighetene.

Undersøkelsen avdekker også at regelverket ikke definerer omfanget til sikkerhetsstyringssystemer for så små lasteskip som Nysand.

«Dersom lettmatrosen hadde benyttet oppblåsbar arbeidsvest ville overlevelsestiden økt betydelig. Tidspresset for å rekke neste havn førte til stress og manglende oversikt og koordinasjon i avgangsfasen», heter det i rapporten.

SHT retter ingen sikkerhetstilrådinger til rederiet i denne undersøkelsen, da rederiet i etterkant av ulykken tok i bruk et godt sikkerhetsstyringssystem.

- Må ta lærdom - Mannskapet som var om bord under ulykken ble svært preget og har hatt problemer i ettertid, sier daglig leder Hans Eivind Einarsen i rederiet Sveholmen Shipping AS til Dagbladet.

Han forsikrer om at selskapets sikkerhetsrutiner er gode i dag.

- Man må ta lærdom når slike forferdelige ting skjer. Vi har lagt oss i selen etter ulykken og gjort det vi kan for at noe liknenede ikke skal skje igjen. Vi har mer systematisk fokus på sikkerhet og gode opplæringsrutiner, sier Einarsen.

ULYKKESSKIPET: Her ligger Nysand til kai dagen etter dødsulykken i 2008. Foto: Havarikommisjonens rapport
ULYKKESSKIPET: Her ligger Nysand til kai dagen etter dødsulykken i 2008. Foto: Havarikommisjonens rapport Vis mer