Kvinnekoster

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er sjelden Dagens Næringsliv finner plass på forsiden til personalutskiftinger i næringslivet, men i går kunne avisa bringe en oppsiktsvekkende nyhet til sine lesere. For første gang i historien har Orkla ansatt ikke bare en, men hele to kvinner i konsernledelsen. Konsernsjef Dag Opedal forsikrer at de to «kvinnekostene» ikke var kvotert inn, og ved nærmere gjennomgang av deres bakgrunn kunne mye tyde på at de faktisk var kvalifiserte.

Det må vi regne med at konsernledelsens syv menn også er, selv om de mangler erfaring på ett sentralt område. Kvinner utgjør 70 prosent av Orklas merkevarekunder, ifølge avisa. Men det er ikke bare på grunn av sin spesialkompetanse kvinnene er hentet inn. En av dem fikk til og med applaus av «kresne analytikere og investorer» under en presentasjon. Det var visstnok også første gang i historien det skjedde. Vi må bare slå fast at kvinner er kommet langt.