KRITIKK: Sykkelprodusenten Colnago måtte tåle kritikk etter at de la ut dette bildet på sin Twitter-konto. Skjermdump: Twitter
KRITIKK: Sykkelprodusenten Colnago måtte tåle kritikk etter at de la ut dette bildet på sin Twitter-konto. Skjermdump: TwitterVis mer

Kvinnen i denne sykkelreklamen fikk kundene til å rase

- En billigvare.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sykkelfeberen har for alvor fått feste her til lands, og nordmenn bruker voldomme pengesummer hvert år for å holde utstyret oppdatert med det siste nye.

Det spørs dog om sykkelprodusenten Colnago sikret seg så mange nye kvinnelige kunder etter bildet de la ut på sin Twitter-profil for en uke siden.

På bildet, som senere ble fjernet, er en kvinne som lener seg over en av selskapets sykler. Hun har på seg sykkelshorts og trøye, og over bildet sto teksten: «Ready for the weekend ride?».

Kvinnen i denne sykkelreklamen fikk kundene til å rase

Og som ventet var ikke reaksjonene langt unna. Den generelle konsensusen at annonsen var sexistisk og kvinnesynet utdatert.

60-tallet En twitter-bruker ved navn @sbwhite påpeker ganske riktig at den kvinnelige modellen bare står i sokkelesten og at sykkelen hun holder er altfor stor for henne.

@MatthewSnedker mente at selskapet «med en reklame som dette er klare for 1960-tallet», og @jonsparks hadde følgende analyse:

- Dette gjør et nobelt merke til en billigvare. Dere kommer til å slite med å gå tilbake deres gode navn og rykte like raskt som dere mistet det.

Mens andre gikk mer kreativt til verks. @wineandoreos mente det måtte finnes jobbmuligheter her.

- Dersom dere trenger noen til å lede markedsføringsavdelingen deres på en ikke-sexistisk måte, må dere bare si ifra.

Beklager Colnago innså raskt at de hadde tråkket i baret, og etter å ha fjernet det opprinnelige bildet la de ut en beklagelse på sin Facebook-side.

Her kommer de med en unnskyldning for det «upassende» bildet som er «støtende for kvinner». De skriver videre at de bestandig har støttet opp om kvinnelig sykkelsport, og at det er noe de akter å fortsette med i framtiden.

- Vi støtter derimot ikke sexisme, verken på eller av sykkelen. Våre retningslinjer for sosiale medier har blitt klarifisert internt for å hindre at slikt skjer igjen, skriver de.