- Kvinnene bremser kunsten

Nerdrum ut mot kvinnelige kunstnere - Kvinner er bremseklosser i norsk kunstliv og bruker kunstskolene som varmestuer, sier Odd Nerdrum. Han mener kvinnene utgjør et feminint flertallsdiktatur som skremmer mennene bort fra kunstarenaen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nerdrum har sett seg lei på at kunstskolenes nivå er blitt så lavt at man må karakterisere dem som varmestuer for kvinner - ja, varmestuer for følsomme kvinner.

- Det er klart kvinner virker som en bremsekloss når det blir for mange av dem. Vi får feminint flertallsdiktatur. Entydige tegn viser at menn forlater billedkunsten mer og mer. Det synes på elevtallene. I dag er det i ferd med å bli slik at 70-80 prosent av elevene på kunstskolene er kvinner. Mennene trekker seg unna og kvinnene tar over arenaen, sier Nerdrum.

«Kvinner gir opp»

- Innen enhver vital kunstform kreves det både konkurranseånd og pågangsmot, sier Nerdrum, som dessuten mener at dette er medfødt hos menn, men ikke hos kvinner.

- Menn prøver for eksempel alltid å nå fjelltoppen først, og yter ofte mer enn de egentlig kan. Mitt inntrykk av kvinner er derimot at de gir opp fort, er lite interessert i utfordringer og snakker i stedet om følelser. Kommer det på tale å lage svære komposisjoner, viker de unna. Menn strekker seg derimot langt komposisjonsmessig, sier maleren.

Utfordringer

Han mener at forfallsproblemet er stort når det gjelder billedkunst, og at kravet til utfordring og vanskelighetsgrad stadig synker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det ser ut som det trengs rikelig med konkurranseinstinkt for å få hele det kunstneriske maskineriet i gang. Menns instinkt for konkurranse og prestasjon er det bærende innen kunstarter som er på frammarsj i tida, påstår Nerdrum.

I hans lille miljø er det imidlertid overvekt av menn og få jenter.

- Grunnen er selvfølgelig at kravet til prestasjon er stort og utfordringene mange.

Menn overlegne

Odd Nerdrum sier at det er en kjent sak i kunsthistorien at menn er overlegne når det gjelder å ta store utfordringer.

- Kvinnens metier er de stille stuer og følsomme portretter. Innen denne sjangeren har vi riktignok store forbilledlige kunstnere som for eksempel Harriet Backer .

Første uttalelse

Det er første gang Nerdrum uttaler seg offentlig siden han i juni trakk søknaden til stillingen som professor ved Kunstakademiet. Han befinner seg nå i Selje i Nordfjord der han var til stede på åpningen av en utstilling som tidligere i år ble vist på Henie-Onstad-senteret på Høvikodden.

Heller ikke nå ønsker han å si stort om hvorfor han trakk seg fra stillingen på Akademiet, men nøyer seg med å si at han regner med at Akademiet og Kulturdepartementet har fått det som de ville.

LEI: Odd Nerdrum har sett seg lei på at kunstskolenes nivå er blitt så lavt at man må karakterisere dem som varmestuer for kvinner. Arkivfoto: WILLIAM MIKKELSEN