Kvinner elsker shopping - men menn er flinkest

LONDON (Dagbladet): Nå er det slått fast en gang for alle: Kvinner er langt mer interessert i shopping enn menn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De elsker å bruke tid i butikkene, visere en engelsk forskningsrapport som ble offentliggjort denne uka.

- Unge jenter er de villeste shopperne, sier forsker Eivind Stø.

Selv om kvinnene elsker å shoppe, er mennene flinkere til det. De går rett på sak, kjapt og forretningsmessig. Det viser i alle fall undersøkelsen til den britiske antropologen Paco Underhill. Han har studert videofilmer fra en rekke varemagasiner og butikker for å vurdere hvordan vi ter oss når vi handler.

Han får støtte av forskningssjef i Statens institutt for forbruksforskning, Eivind Stø.

- Det kan virke som om kjønnsforskjellene bare blir større når det gjelder shopping. Bare se på unge jenter som er på byen sammen med venninner. De er shoppere av høyt format. Du treffer ikke guttegjenger som shopper på samme måte, sier Stø.

Han er ikke overrasket over at menn bruker mindre tid til å lete enn det motsatte kjønn.

- Menn skal ofte gjøre et godt kjøp og være effek-tive. De forholder seg til handling på en helt annen måte enn kvinnene, sier forskningssjefen.

Mer kritiske

Det er kvinnelig å handle, skal vi tro forskningsrapporten til antropolog Paco Underhill. Han slår fast at shopping er et nødvendig onde for menn, mens jentene synes det er en glede å gå fra butikk til butikk for å se og handle.

Kvinnene liker å sammenlikne kvalitet og priser, og stiller spørsmål omkring produktene. Det gjør ikke menn. De ser på det hele rent forretningsmessig, og bruker kort tid.

Menn vet hva de skal ha, og kjøper det.

Undersøkelsen viser videre at det er vanskelig å få menn interessert i annet enn det de skulle kjøpe, mens en kvinne lett viser interesse for ting hun egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe. Finner ikke en mann det han leter etter, forlater han butikken irritert uten ha bedt om hjelp.

Sjekker prisen

Undersøkelsen viser at 65 prosent av alle menn som prøvde noe i en butikk, kjøpte det. Derimot var det bare 25 prosent av kvinnene som kjøpte plagget de prøvde. Dersom en mann tar med klær til prøverommet, kjøper han også plagget hvis det passer. Kvinner er mer følsomme og lar andre ting avgjøre handelen.

  • 86 prosent av kvinnene ser på prisen før de kjøper, mens prisen er mindre avgjørende for menn.
  • 72 prosent av gutta er opptatt av prisen. Dette kan ha sammenheng med at menn er langt mer opptatt av å komme ut av butikken så raskt som mulig.

Hater lister

Menn hater handlelister, mens undersøkelsen viser at mange kvinner har lister med seg over de tingene de skal gjennomføre på handlerunden. Dette gjør at menn oftere enn det motsatte kjønn foretar impulskjøp og fyller opp kurven med varer han finner på sin vei gjennom butikken. De fleste impulskjøpene finner sted når pappa og barna er på shopping.

- Våre studier viser også at det er meget dyrt å sende pappa ut på handletur med barna. Da detter det både det ene og det andre ned i handlekurven, sier Stø.