- Kvinnetabben pinlig for regjeringen

Det statseide selskapet Avinor som eier og drifter 46 sivile og militære flyplasser driver ulovlig på overtid. Nå ber selskapet om mer tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går - dagen før kvinnedagen 8. mars - ble det klart at selskapene Avinor og Nor-Cargo er blitt varslet om tvangsoppløsning av Foretaksregisteret i Brønnøysund på grunn av manglende kvinner i styrene.

Ingen av de statseide selskapene har klart å fylle den lovpålagte kvinnekvoten i styret sitt.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete beklager situasjonen som har oppstått.

- Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er. Dette er ikke en sak jeg som politiker har kunnet påvirke. Men i SD tar vi dette meget alvorlig, sier Navarsete til Dagbladet.no.

Hun synes kvinneglippen er pinlig for regjeringen.

- Misforståelse

Også likestillingsminister Karita Bekkemellem, som i dag stilte på nettmøte hos Dagbladet.no i anledning kvinnedagen, synes situasjonen er pinlig.

- Jo, det er pinlig. Det hele må bero på en misforståelse. Men det må ryddes opp i , og det sier samfunnsdepartementet de har gjort. Reglene må være krystallklare for alle, det er revnende likegyldig hvorvidt det er stat eller privat. Men du får ikke meg til å unnskylde på vegne av et annet departement, sa Bekkemellem.

Nyvalg på overtid

BEKLAGER: - Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Foto: Scanpix
BEKLAGER: - Dette er ugreit. Jeg beklager at situasjonen har blitt som den er, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Foto: Scanpix Vis mer

- Selskapene Avinor og Nor-Cargo Thermo har tatt de nødvendige skritt for å rette opp feil og har meldt dette inn til Brønnøysundregistrene. Avinor vil avholde nyvalg av ansattevalgte representanter til styret den 26. april og Nor-Cargo Thermo i løpet av mars, sier informasjonssjef Ivar Torvik i Samferdselsdepartementet (SD).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men om Avinor ikke rekker å få valgt nye ansatterepresentanter til styret innen 7. april, må Brønnøysundregistrene finne lovhjemmler som gir mer tid, for å unngå at det heleide statsselskapet som eier og driver 46 sivile og militære lufthavner i Norge blir tvangsoppløst.

Ber om utsettelse

I et brev til Foretaksregisteret ber Avinor om en formell avklaring på hvordan Brønnøysundregistrene vil forholde seg til at Avinor ikke klarer å holde Foretaksregisterets fire ukers varsel om tvangsoppløsning.

- Avinors anmodning er på grunnlag av redegjørelsen ovenfor at fristen utsettes slik at Avinor gis anledning til å gjennomføre et forsvarlig valg i tråd med representasjonsforskriften og i samsvar med valgstyrets fremdriftsplan. Vi ber om tilbakemelding på vår anmodning om forlenget frist så snart som mulig.

- Hva skjer nå når Avinor er for sent ute?

- Det viktigste er at de ansattevalgte representantene kommer på plass. Jeg rekner med at det kommer til å gå, sier Navarsete.

- Og hvis Foretaksregisteret ikke kan innvilge en utsatt frist til Avinor?

- Kvinnetabben pinlig for regjeringen

- Da må vi forholde oss til det, sier statsråden.

Informasjonssjef Torvik i SD vil ikke spekulere i hva som vil skje dersom Foretaksregisteret ikke innvilger en forlenget frist til Avinor.

- Nei, det har jeg ikke grunnlag til å kommentere på nåværende tidspunkt, sier Torvik.



Departementet varslet

På tross av at kjønnskvoteringen til styrer i statsaksjeselskaper trådte i kraft den 1. januar 2006 har ikke statseide selskaper greid å følge loven.

- SD har helt siden 6. oktober 2005 minnet styrene i Avinor, NSB, Baneservice og Posten Norge om lovpåbudet. Senest nå i et brev den 9. januar, sier Torvik.

Har SD har gjort flere liknende henvendelser til selskapene i 2006?

- Nei, ikke som jeg er kjent med, sier samferdselsminsiter Liv Signe Navarsete.