Kviser, stemmeskifte og tidlig sædavgang i Vegvesen-kampanje

- Uheldig virkemiddel, mener likestillingsombudet. Vegvesenet: - Det funker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet:) I en holdningskampanje fra Statens vegvesen får unge gutter gjennomgå i et nytt forsøk på å få unge til å redusere farten.

I kampanjefilmen «Hvorfor jenter liker eldre gutter» trekker de fram at unge gutter ofte har plager som kviser, tidlig sædavgang og stemmeskifte til lang opp i tjueåra, før de kommer til det egentlige budskapet: "Du blir ikke mer moden av å kjøre for fort".

Holdningskampanjen «Ungdom og fart» prøver å formidle at unge gutter er overrepresentert i ulykkesstatistikken fordi de er umodne.
Fart er den vanligste dødsårsaken for unge mellom 18 og 24 år i trafikken.

To av tre unge som mister livet i trafikken er gutter.

«Frontallappen, den delen av hjernen som hjelper oss å vurdere risiko og konsekvenser, utvikles seinere hos gutter enn hos jenter og kan være en av grunnene til at gutter er overrepresentert på ulykkesstatestikken.» skriver Vegvesenet på sine nettsider om kampanjen.

-Uheldige virkemidler Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik mener slike virkemidler som blir brukt i kampanjen er uheldige.   

- Jeg skjønner at folk kan reagere på at kampanjen virker generaliserende og spiller på temaer som kan såre. Vi vet at mange unge i dag sliter med usikkerhet og press tilknyttet kroppsfokus og utseende. Selv om det er et viktig tema, kan det sånn sett være uheldig å velge denne type virkemidler for å nå unge gutter og jenter, sier likestillingsombud Sunniva Ørstavik til Dagbladet. 

Likestillingsombudet mener Vegvesenet bør velge andre virkemidler når de henvender seg til unge.

-Jeg vil oppfordre unge til å kjøre forsiktig, og Statens vegvesen til å vurdere andre virkemidler neste gang.

Vegvesenet har ingen planer om å bruke andre virkemidler - denne gangen.

11 millioner - så langt
Kampanjen, som ble lansert sist helg, har kostet 11 millioner så langt, og skal etter planen gå i fire år. Totalkostnaden, inkludert visningstid, skal holdes innenfor 30 millioner kroner i kampanjeperidoen.

- Og det mener vi er en billig investering dersom kampanjen bidrar til å spare livet til en ungdom, sier kampanjeansvarlig i Statens vegvesen, avdelingsdirektør Jon Melnes i seksjon for trafikkadferd, til Dagbladet.

Han har god tro på at kampanjen «funker» - nemlig at unge gutter og menn skjerper egne holdninger til adferd bak rattet.

Molnes har registrert flere ulike reaksjoner på kampanjen de første dagene, men visste ikke at likestillingsombudet har kritiske reaksjoner før Dagbladet kontakter han om det. Saken har også vært omtalt på rb.no.

- Det er ikke gutter i seg selv som har noen grunn til å føle seg stigmatisert, men det er mange unge menns adferd i trafikken vi vil rette søkelyset på.

- Og reaksjonene peker mot at kampanjen slår ut i unges holdninger på den måten, sier Molnes til Dagbladet.

Enten eller
De første to dagene etter kampanjestart har Molnes og hans kolleger gått gjennom  drøyt 1200 kommentarer på sosiale medier. Halvparten liker kampanjen, den andre halvparten er lite begeistret for virkemidlene.

- De to «fløyene» korrigerer hverandre, slik vi leser det. Og de aller fleste skjønner hva kampanjen dreier seg om.

- Hva synes avdelingsdirektøren selv om å bruke tidlig sædavgang og kviser som advarsel mot råkjøring ?

- Vi er klar over at vi har tatt i bruk kraftige begreper og virkemidler. Vi testet ut dette og andre ideer i en målgruppe mellom 18 og 24 år av begge kjønn før vi bestemte oss. Målet er å gjøre det sosialt uakseptabelt å kjøre for fort. Det ser ut som kampanjen når fram med det budskapet, og da er jeg fornøyd, sier kampanjeansvarlig Jon Molnes i Statens vegvesen til Dagbladet.

 - BUDSKAPET NÅR FRAM:  Avdelingsdirektør Jon Molnes i seksjon for trafikkadferd. Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen.
- BUDSKAPET NÅR FRAM: Avdelingsdirektør Jon Molnes i seksjon for trafikkadferd. Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen. Vis mer