- «Kylie-effekten» kan redusere kreftdød

40 prosent flere kvinner går til mammografi etter at popstjerna fikk brystkreft.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I de to ukene etter at det ble kjent at det australske popikonet Kylie Minogue har fått brystkreft, økte antallet bestilte timer til mammografi i hjemlandet hennes med 40 prosent. Det melder The Australian, og siterer en rapport fra Australian Medical Association.

Kvinner i alderen 40 til 69 som ikke hadde fått sjekket brystene sine tidligere, strømmet til legesentre og sykehus for å få det gjort.

- Helt spesielt

En av forfatterne av rapporten, sier til den australske avisen at «Kylie-effekten» kan være med på å redusere dødsfall som følge av brystkreft.

Direktør for kreftinformasjonen ved NSW Cancer Council, Gillian Batt, sier at effekten av artistens sykdom er helt spesiell.

- Den har nådd en målgruppe som vanlige kampanjer ikke når, sier hun til avisa.

- Ikke forbigående

Batt sier tallene er oppmuntrende, fordi det viser seg at «Kylie-effekten» ikke bare var forbigående.

- Seks uker etter var antallet bestillinger fremdeles en tredjedel høyere enn vanlig, sier hun.

En kampanje på størrelse med den medieomtalen som Kylies kreft har fått, ville ha kostet svært dyrt.

Behandlet av ekspert

Brystundersøkelse ved hjelp av mammografi skal være egnet til å redusere antall dødsfall med 30 prosent. Kylies kreftsvulst ble imidlertid oppdaget av henne selv, ikke ved mammografi. Hun ble operert 20. mai i år. I juli skal hun ha fått cellegift-behandling hos en ekspert i Paris, fordi kreften antakelig var mer aggressiv enn man tidligere hadde trodd.

«KYLIE-EFFEKT»: Noe positivt har kommet ut av den australske stjernas sykdom, for australske kvinner er blitt flinkere til å bestille seg time til mammografi.