- Kynisk bransje lokker unge til å starte

I Sverige har et nytt røykmerke kommet på markedet. En pakke koster 20 kroner og innpakningen er fargerik. - Dette viser nok en gang kynismen i bransjen, mener Statens tobakksskaderåd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sigarettmerket Austria Tabak forsøker nå å kapre nye, unge svenske røykere. Lavprissigarettene koster kun 20 norske kroner, noe som er mer enn ti kroner billigere enn normalprisen. I tillegg er sigarettene pakket inn i en fargerik pakke som ser mer ut som en godterieske.

- Jeg har ikke hørt om dette merket, men det viser hvor kynisk denne industrien er. Den finner stadig nye måter å markedsføre sine produkter på, sier leder i Statens tobakksskaderåd, Arvid Libak, til Dagbladet.no.

På pakken står det at sigarettene «bare er for voksne røykere», men både Tobakksskaderådet og Statens folkhälsoinstitut i Sverige mener at prisen og utformingen er som gjort for unge med tynn lommebok.

- Det er bare en taktikk fra industrien. Mange unge vil jo være nettopp voksne, sier Libak.

- Vil bare etablere oss

I Sverige har de nye sigarettene skapt storm, melder avisa Dagens Nyheter.

- jeg blir så opprørt, for det er våre barn og ungdommer de er ute etter. Hvilken 35-åring kjøper en så barnslig pakke? Det finnes også en studie som viser at ungdommer ikke begynner å røyke om sigarettene er for dyre, sier Susanne Wärjestam i Folkhälsoinstitutet.

Søk etter sigarettene på nettet leder også fram til en internettside med fancy grafikk og musikk, konkurranser hvor man kan vinne askebeger og ytterligere informasjon om produktet.

- Jeg synes ikke designet er rettet mot unge. Vi trenger ikke nye røykere, vi er nye på markedet og ønsker bare å ta over andres kunder. Det er derfor vi har en introduksjonspris, sier Mats Viklund, administrerende direktør i Rebel Tobacco - selskapet som lanserer sigarettene i Sverige.

Austria Tabak var også i vinden for to år siden. Unge ble da bedt på fester hvor sigarettene kostet fem kroner for pakken.