CHARTERTRØBBEL: Gøran Anderson og kjæresten May Lill Engebretsen fikk en utrivelig slutt på charterturen til Kypros. Foto: Privat.
CHARTERTRØBBEL: Gøran Anderson og kjæresten May Lill Engebretsen fikk en utrivelig slutt på charterturen til Kypros. Foto: Privat.Vis mer

Kypros-turister ut mot Ving: - Vi følte oss som en kvegflokk

En motorfeil på et fly har ført til store forsinkelser i chartertrafikken i helga. - Vi følte oss som en kvegflokk, sier en av kundene om behandlingen de fikk av Ving.

Lørdag kom Gøran Andersen, kjæresten May Lill Engebretsen og sønnen hennes på fem år endelig hjem etter en ukes badeferie på Kypros. Egentlig skulle de reist hjem med Vings fly på fredag, men på grunn av store forsinkelser og dårlig informasjon, valgte de i stedet å fly hjem med Norwegian.

Siden fredag morgen har seks av Vings flyvninger til og fra Gardermoen blitt kraftig forsinket på grunn av en motorfeil på ett av flyene. Flere tusen gjester med reiser til og fra Kypros, Tyrkia og Palma har blitt sittende på bakken. Enkelte av flyvningene har blitt utsatt med mer enn 36 timer.

Behandlet som kveg

Anderson mener Ving håndterte problemene dårlig.

- Jeg så allerede på morgenen fredag at flyet som skulle hente oss var forsinket ut fra Gardermoen. Litt senere fikk vi beskjed om at vi måtte flytte fra hotellet vårt til et felles hotell inne i Nicosia. Alle som skulle med flyet måtte dit, sier Anderson til Dagbladet. Han fortsetter:

- Jeg håper alle Vings verter overlevde dagen, for så mye sinte folk skal man leite lenge etter. Vi følte oss som en gjeng kveg på oppbevaring. Det verste er at mange har små barn med seg.

Anderson beskriver kaotiske scener på det nye hotellet i Nicosia.

- De hadde ikke nok sengeplasser. Vi var tre personer, og fikk et rom med en dobbeltseng. Vi måtte bruke sofaen i tillegg. De hadde heller ikke ekstra dyne og pute, så vi fikk et laken i stedet. Da vi klaget, sa Vings representant at det skulle løse seg, men det gjorde det ikke, sier Anderson, og fortsetter:

- Vi fikk ikke lov å spise sammen med hotellets ordinære gjester, men ble gjemt unna i egne lukkede saler. Det var dårlig utvalg og ikke nok mat til alle.

Anderson mener også det var dårlig med informasjon og oppfølging fra Ving, og at vertene som var på stedet frarådet dem å kjøpe nye billetter med Norwegian.

- Legger oss flat

- Vi har vært maks uheldige med hele helga, og vi må bare legge oss flate og ta det som kommer, sier informasjonssjef Siri Røhr-Staff i Ving til Dagbladet.

Hun forteller at det har vært vanskelig å finne reservefly som erstatning for det som ble stående på bakken. Ving leier inn fly når de trenger det, men mange av de aktuelle flyene var allerede opptatt med flyvninger til Champions League-finalen i går.

- Vi har kontroll nå og alle kunder som er berørt har fått melding om sine nye flytider og sine rettigheter. Nå er delen som mangler på vei til Oslo, så flyet blir reparert i kveld, sier Røhr-Staff.

Selskapet har satt opp krisetelefon for de som fortsatt er usikre på hva som skjer. Røhr-Staff understreker at alle berørte skal få sine refusjoner etter pakkereiseloven, men folk må selv ta kontakt for å få saken sin behandlet.

- Dette har vært et veldig krevende arbeid, og Ving forstår godt at kunder som er berørt av dette er frustrerte. For oss er sikkerhet det aller viktigste, og det vi må prioritere først, avslutter Røhr-Staff.