Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kystvakten kutter fire fartøy

Kystvaktsjefen frykter svekket norsk suverenitet i nordområdene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): De siste årene har «nordområdene» gått fra å være en geografisk benevnelse til å bli et kjent begrep, også sørpå. «Elektron-saken» i oktober 2005, der to norske inspektører fra Kystvakten ble kidnappet av en russisk kaptein som satte kursen mot Murmansk, vakte kraftig oppmerksomhet. 

Hendelsen tydeliggjorde for mange hvilke verdier som finnes i og under Barentshavet - og hva aktører er villige til å gjøre for å sikre seg dem.

Siden den gang har de politiske ambisjonene om god forvaltning av ressursgrunnlaget, olje, gass og fisk, og tilstedeværelse nordpå økt. På sine hjemmesider skriver regjeringen:

«Nordområdene vil være Norges viktigste strategiske satsingsområde i årene som kommer. Regjeringen vil styrke arbeidet med å hevde norsk suverenitet og å sikre bærekraftig forvaltning av de rike fiskeri- og energiressursene.»

Se Landsdelsutvalget interaktive ressurskart over nordområdene.

Men allerede 1. april planlegger Kystvakten vesentlige kutt i både antall skip og patruljedøgn. Også nærmere 1000 av totalt 7000  timer flyovervåkning, en sentral del av arbeidet i det vidstrakte Barentshavet, kan ryke.

- Dette fører til færre antall patruljedøgn og redusert tilstedeværelse og tilgjengelighet på havet og langs kysten for Kystvakta, sier Kystvaktsjef Arild Inge Skram til Dagbladet.no.

- Så får vi se mot slutten av 2008 om det har svekket norsk suverenitetshevdelse i nordområdene, og den muligheten er der, sier Skram.

KV ANDENES: Skipet har siden 2005 vært involvert i mange oppdrag der kjente pirattrålere er tatt i arrest. Nå hentes det til sørligere breddegrader. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
KV ANDENES: Skipet har siden 2005 vært involvert i mange oppdrag der kjente pirattrålere er tatt i arrest. Nå hentes det til sørligere breddegrader. Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer

- Lavt politisk ambisjonsnivå

Resultatet blir uansett dårligere overvåking av Barentshavet.

- Politikernes ambisjonsnivå er for lavt, men heller ikke det nås med dagens bevilgninger, sier sjef for Kystvaktskvadron Nord, Steve Olsen til Dagbladet.no.

Regjeringen ga Kystvakten en budsjettøkning på 3,9 prosent i statsbudsjett for 2008. Det er KV Andenes, i Ytre Kystvakt Nord, som forsvinner først.

- Vi er uenig i påstanden om at Kystvakten svekkes, sier medlem av forsvarskomiteen, Signe Øye (Ap).

- Vi har økt bevilgningene i både 2006- og 07. Og fartøyene tas ikke ut før andre er på plass, mener Øye.

- Når skal de nye fartøyene i Ytre Kystvakt i KV Nord være på plass?

- Det har jeg ikke helt kontroll på, men dette er vårt svar, sier Øye.

image: Kystvakten kutter fire fartøy

Ingen erstatter

To fartøy i Ytre Kystvakt, med ansvar ut til 200 nautiske mil, i Nordsjøen skal ut av tjeneste i 2008. For å kompensere skal KV Andenes hentes sørover 1. april. Fartøyet har ledet flere omfattende aksjoner mot russiske trålere involvert i organisert kriminalitet og illegalt fiske siden 2005.

Kystvaktsjef Arild Inge Skram vil ikke kommentere Øyes utsagn, men presiserer at det ikke kommer noen erstatter for KV Andenes.

Han forklarer kuttene med at Ytre Kystvakt moderniseres og vil være bedre rustet fra 2009. Men det blir totalt sett færre fartøy, for en avdeling i Forsvaret som skal hevde Norges interesser i konfliktfylte områder.

- Den gode nyheten er at nye fartøy som snart er på plass er bedre egnet til for oljevern, redningsaksjoner og sleping av havarerte fartøy, sier Skram.

Harde prioriteringer

KV Nord regner med en 20 prosent nedgang i antallet operative seilingsdøgn.

- Vi får færre antall patruljedøgn. Og det er en utfordring, sier Skram, som understreker at Kystvakten i 2008 må gjøre harde prioriteringer av oppdrag.

Det er spesielt innenfor fiskeriene og det norsk-russiske fiskerisamarbeidet at Kystvakten har en aktiv rolle i nord.

- Når det gjelder omlastinger i Barentshavet og illegalt, urapportert og uregistrert fiske, IUU, vil vi fortsette å prioritere dette. Vi må presse på der, sier Skram.

Han ønsker ikke å uttale seg om den politiske prosessen i saken, men understreker at politikerne har fått «all informasjon de trenger for å gjør veivalg i denne saken».

SPENT PÅ FRAMTIDA: Kystvaktsjef Arild Inge Skram.
ELKTRON: Da kapteinen på den russiske tråleren Elektron satt full fart mot Russland med to kystvaktinspektører om bord fikk mange øynene opp for konfliktnivået i Barentshavet.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media