- La de ledige bygge veier

Frp vil bruke 75 milliarder ekstra til veibygging. Arbeidsledige skal gjøre jobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fremskrittspartiet drar kraftig til i sin innstilling til regjeringens transportplan for 2006- 2015. Frp's samferdselstalsmann, Kenneth Svendsen, regner med høy temperatur om forslaget.

- Vi vil øke de årlige investeringene til hovedveiutbygging med sju og en halv milliard i ti år framover. Det løftet greier Norge uten følbare konsekvenser for statsfinansene. Bare i år fylles oljefondet opp med 40 milliarder mer enn budsjettert, sier Kenneth Svendsen.

Landet forfaller

Han mener at verdens rikeste land er i ferd med å forfalle på en rekke viktige områder, mens landets pengebinge bare vokser.

- Vi har i dag et tilnærmet akutt behov for å ruste opp infrastrukturen i landet vårt. Veinettet er hovedpulsåra i det framtidige Norge, og er i dag et sterkt voksende hovedproblem, sier Svendsen.

- Det virker som Frp er det eneste parti som har tatt disse realitetene på alvor og er villige til å gjøre noe med det, påstår han.

Gi de ledige arbeid

Det er først og fremst stamveinettet Frp vil bygge. 75 milliarder utover det som ligger i transportplanen mener man må investeres, inkludert 13 milliarder ekstra til riksveiene, seks til vedlikehold og to til rassikring.

Ifølge Svendsen skal investeringene ikke gå utover skole-, helse- eller sosialsektoren.

- Det blir overhodet ikke snakk om å ta penger fra skole eller helsevesen. Vi snakker om effektiviseringer og omprioriteringer, og ikke minst å gi arbeidsløse et arbeid.

- Ved å sette folk som hever ledighetstrygd til å bygge veier, frigjøres menneskelige ressurser og trygdemilliarder. Her er det mye å hente for hele nasjonen.

Han lover at veisatsingen skal skje uten en eneste ny bom, og at de bommene vi har i dag, legges ned.

- Bompengene er blitt en sovepute for politikerne. Det er statens ansvar å sørge for sikre veier, i dag er det ingen grunn til at vi alle skal betale en ekstraskatt for å få det, sier han.

Jernbanen vil derimot få merke Frp's veisatsing. Her blir investeringer redusert og utsatt i tid. Frp vil gi ca. 5,6 milliarder mindre til baneutbygging fram til 2015.

KRAFTLØFT: Kenneth Svendsen og Frp vil ta et krafttak for bedre veier. -<wbr> Det kan ikke være meningen at oljepengene skal stå på bok mens viktige deler av samfunnet forfaller, sier han.