- La deg ikke lure

HAUGESUND (Dagbladet): I to år har William Haldorsen (62) fra Haugesund kjempet mot det han kaller «uærlige forhandlere av slankemidler». - Kjøp aldri et produkt som du finner i postordrebrosjyrer eller annonser, oppfordrer han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hver dag blir overvektige mennesker lurt til å kjøpe slankemidler som ikke virker. Slankemiddelbransjen er en millionindustri, som bare tenker på å skvise penger ut av personer med noen kilo for mye, tordner Haldorsen.

Sunket i jorda

For to år siden kjøpte han produktet «Bodyline» til sin handikappede kone. I annonsen lovte produsenten pengene tilbake dersom produktet ikke virket.

- Kona brukte «Bodyline» i ni uker - med svært dårlig resultat. Vi sendte fakturaen tilbake og krevde de 656 kronene tilbakebetalt. Men adressen i annonsen stemte ikke. De ansvarlige personene var som sunket i jorda, sier Haldorsen.

Han anmeldte saken til Oslo politikammer. Et halvt år seinere fikk Haldorsen beskjed om at saken var henlagt på grunn av manglende kapasitet ved kammeret. Han ringte også Forbrukerrådet og Forbrukerombudet, uten hell.

- Jeg fikk inntrykk av at de ikke hadde muligheter til å stoppe slikt lureri, sier Haldorsen.

Kontakt lege

Noen måneder seinere anmeldte han et nytt, såkalt vidunderprodukt. Han har ennå ikke fått svar fra verken Oslo politikammer eller Statens næringsmiddeltilsyn (SNT), som fikk gjenpart av anmeldelsen.

- Siden den gang har jeg sjekket opp utallige slankemidler som har vært annonsert i tidsskifter og aviser. Jeg har prøvd å spore opp personene bak produktene, men det har vært vanskelig. Når et produkt blir avslørt som svindel, bytter forhandlerne firmanavn og fortsetter virksomheten. Tusenvis av mennesker biter på kroken. Jeg var en av dem, men har valgt å gjøre noe med problemet, sier Haldorsen.

Han inviterer Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og SNT til å komme på banen.

- Jeg vet det er vanskelig å kontrollere denne virksomheten, men det finnes muligheter. For eksempel kan man inngå en avtale med postverket om at alle slike reklamebrosjyrer blir sendt til myndighetene for kontroll, foreslår han.