La dem være barn

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Barnehagen blir mer og mer lik skolen. En fersk rapport med den talende tittelen «Alle teller mer», viser at det fokuseres stadig mer på faglige ferdigheter i språk og matte. Dessuten er kartlegging av barnas utvikling utstrakt. Over hele landet teller barnehageansatte ferdighetene til 5-åringer og sender resultatet med barnet til skolen. Telling og kartleggingskultur har spredt seg fra den høyrestyrte osloskolen. Heller ikke før første skoledag skal barn få være barn.

Telletrenden er ikke i tråd med den gode nordiske barnehagemodellen der lek, omsorg og læring sees i sammenheng. Mange førskolepedagoger mener det i praksis er såpass vanskelig å kartlegge barn at resultatet minner mest om den kjente «tenk på et tall»-leken. Politikere, med byrådet i Oslo i spissen, har for tida kartlegging, testing og PISA som mantra. Det illustreres ikke minst av Høyre-leder Erna Solbergs garanti om at norske elever vil score bedre på internasjonale tester hvis Høyre får regjeringsmakt. Vi mener dette smaker av politisk desperasjon. De minste i skole og barnehage må skjermes for målingens forbannelse.