- La hele klassen få belønning

Belønningen for å ha oppnådd resultater i skolen bør ikke gå til enkeltpersoner, men til klassen, sier professor Per Dahlin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skoleguruen sier han ikke er imot systemet med resultatorientert lønn som sådan, men mener det er viktig å drøfte internt ved skolene hva som er relevant for å få kartlagt kvalitetene de er interessert i.

- Dette må være et samspill. Oppnås resultater, må ikke belønningen gå til enkeltindivider, men til klassen. Det er de som har fått til noe sammen.

Dahlin sier det ville være direkte ødeleggende å la elevenes karakterer være utslagsgivende for en bonuslønn.

- Det er ikke relevant. Vi vet at 85 prosent av variasjonen skyldes gener, arv og miljø. Får en lærer ekstra lønn for dette, vil han belønnes for en jobb han ikke har gjort. Dette er et samarbeid mellom den lærende og læreren, og da bør de ekstra ressursene også brukes sammen med elevene, sier Dahlin.

- Jeg misunner ikke den rektoren som skal sitte og vurdere dette, legger han til.