Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

La til romstasjonen med norsk millionoppdrag

Romferja Atlantis framme på ISS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Etter en serie hårfine manøvere og baklengssalto for å fotografere det skjøre varmeskroget, koblet Atlantis kommandør Charlie Hobaugh romferja til Den internasjonale romstasjonen (ISS) i ettermiddag.

De seks NASA-astronautene bringer over 15 tonn utstyr, ormer og sommerfugler til utposten i verdensrommet.

Inkludert i lasten er også en spesiallaget VHF-antenne til et norsk teknologieksperiment. Antenna skal monteres på utsida av den europeiske laboratoriemodulen Columbus - Europas største enkeltbidrag til ISS, melder romsenter.no.

SAAAKTE: Atlantis nærmer seg ISS under den tidkrevende og ekstremt nøyaktige sammenkoblingsoperasjonen. Til venstre ser du ISS' robotarm. Foto: REUTERS/NASA TV/SCANPIX
SAAAKTE: Atlantis nærmer seg ISS under den tidkrevende og ekstremt nøyaktige sammenkoblingsoperasjonen. Til venstre ser du ISS' robotarm. Foto: REUTERS/NASA TV/SCANPIX Vis mer

Sporer skip
Den er del av skipssikkerhetssystemet NORAIS, levert av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i samarbeid med selskapet Kongsberg Seatex.

ROMSALTO: Under den såkalte Rendezvous pitch maneuver (RPM) tar romferja baklengssalto, slik at ISS-astronautene kan fotografere undersiden på jakt etter skader. Varmeskjoldet er svært skjørt og kan bli truffet av gjenstander under oppskyting. Foto: SCANPIX/NASA TV
ROMSALTO: Under den såkalte Rendezvous pitch maneuver (RPM) tar romferja baklengssalto, slik at ISS-astronautene kan fotografere undersiden på jakt etter skader. Varmeskjoldet er svært skjørt og kan bli truffet av gjenstander under oppskyting. Foto: SCANPIX/NASA TV Vis mer

- Den skal motta maritime automatiske identifikasjonssignaler (AIS) som kartlegger skipsposisjoner, for  å følge skipstrafikk i åpent hav på en tilsvarende måte til det man gjør i traffiksentraler langs kysten, sier NORAIS-prosjektleder Torkild Eriksen ved FFI til Dagbladet.

Prislappen på NORAIS-operasjonen er omkring 3,3 millioner kroner, mens selve oppskytinga sponses av ISS-landene.

NORSK ANTENNE: Denne antennen, blant annet utviklet av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) ankom ISS i dag. Den skal bidra til å spore skipstrafikk.
NORSK ANTENNE: Denne antennen, blant annet utviklet av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) ankom ISS i dag. Den skal bidra til å spore skipstrafikk. Vis mer

ESA-samarbeidet Norge har fått hovedkontrakten til inngår i et eksperiment for rombaserte AIS-systemer (COLAIS) om bord ISS, og det knyttes stor spenning til oppstarten i februar eller mars neste år. Også den norske satelitten AISSat-1 vil ha et tilsvarende instrument.

PÅ PLASS: Atlantis har lagt til ISS. Sammenkoblingen skjedde over havet mellom Tasmania og Australia. Foto: NASA TV
PÅ PLASS: Atlantis har lagt til ISS. Sammenkoblingen skjedde over havet mellom Tasmania og Australia. Foto: NASA TV Vis mer

- Signalene den skal motta i verdensrommet er svært svake. AIS sitt signal er er beregnet på å gå rundt 50 nautiske mil. Fra ISS er fartøyene typisk 500 nautiske mil unna. Vi har testet alt som kan testes på bakken, men romteknologi er en risikabel bransje, sier Eriksen.

SAMMENKOBLET: Atlantis la til kai på ISS like før klokka 18.00, norsk tid. Foto: NASA TV
SAMMENKOBLET: Atlantis la til kai på ISS like før klokka 18.00, norsk tid. Foto: NASA TV Vis mer

Ødelagt utstyr
Instrumentet ble fraktet til ISS med en japansk rakett tidligere i høst. I sommer oppdaget de imidlertid feil med en dataruter om bord ISS, som ble tatt med tilbake til jorda av romferja og reparert. Den vil trolig bli skutt opp med et russisk Progress-fartøy tidlig neste år.

STS-129-ASTRONAUTER: (f.h.) Kommandør Charlie Hobaugh, pilot Barry Wilmore og oppdragsspesialist Leland Melvin, Randy Bresnik, Mike Forman og Bobby Satcher entrer Astrovan-en som kjører dem til oppskytingsplattformen. På turen ned fra ISS får de selskap av NASAs Nicole Stott. Foto: Scanpix/Matt Stroshane/Getty Images/AFP
STS-129-ASTRONAUTER: (f.h.) Kommandør Charlie Hobaugh, pilot Barry Wilmore og oppdragsspesialist Leland Melvin, Randy Bresnik, Mike Forman og Bobby Satcher entrer Astrovan-en som kjører dem til oppskytingsplattformen. På turen ned fra ISS får de selskap av NASAs Nicole Stott. Foto: Scanpix/Matt Stroshane/Getty Images/AFP Vis mer

Antenna som ankom med Atlantis i dag skal monteres av astronaut Randy Bresnik på lørdag, under oppdragets andre av totalt tre romvandringer.

NEST SISTE TUR: Det gjenstår bare én planlagt tur for Atlantis. Foto: SCANPIX
NEST SISTE TUR: Det gjenstår bare én planlagt tur for Atlantis. Foto: SCANPIX Vis mer

Etter en tradisjonell velkomstseremoni og sikkerhetsgjennomgang starter arbeidet for alvor. ISS-astronaut Nicole Scott, som ble skutt opp i august, overføres umiddelbart til Atlantis-mannskapet for å få haik tilbake til jorda, og 15 tonn utstyr skal overføres til ISS.

Slutten på romferjene
Dette er i all hovedsak reservedeler som minst skal vare til 2015 - når ISS muligens legges ned. Stasjonen vil likevel trolig få støtte utover dette, og slippe å bli styrtet bare fire år etter ferdigstillelse.

Romferjene skal etter planen settes på bakken til neste år, og før den tid NASA ønsker å bruke det romslige fartøyet til å forsyne ISS med så mye utstyr som mulig til framtidig bruk.

Atlantis ble skutt opp i forgårs etter en usedvanlig problemfri nedtelling på Cape Canaveral i Florida. Turen skal vare i elleve dager, og er den siste romferjeferden i 2009. Etter dette gjenstår det bare fem planlagte flyvninger med fartøyet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media