ZZZZzzz: Forskning antyder at ungdommer som får sove ut om morgenen gjør det bedre på skolen. Foto: Colorbox
ZZZZzzz: Forskning antyder at ungdommer som får sove ut om morgenen gjør det bedre på skolen. Foto: ColorboxVis mer

- La ungdommene få sove ut om morgenen

Da gjør de bedre på skolen, ifølge ny forskning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen er skrevet av Hanne S. Finstad, grunnlegger og sjef for Forskerfabrikken.no. Det ble opprinnelig publisert på den populærvitenskapelige bloggen kollokvium.no.
De fleste som har eller har hatt en tenåring i huset, opplever at den unge håpefulle får en sterk hang til å være våken om natten for å sove tilsvarende mer om dagen.

Denne døgnrytmen passer dårlig sammen med skolen, som ofte krever at elevene begynner tidligere jo eldre de blir. Men hvem er egentlig i utakt her? Er det ungdommen som er uansvarlig, eller er det skolen som er urimelig?

Nyere forskningsresultater tyder på at skolens timeplan ikke tar hensyn til ungdoms biologiske rytme. I tenårene skjer utskillelsen av søvnhormonet melatonin fra konglekjertelen i hjernen senere på kvelden, noe som igjen forsinker følelsen av å være trøtt.

De får en jetlagliknende følelse om kvelden, men er nesten i koma om morgenen. Og det er ikke så merkelig - for på denne tiden er kroppstemperaturen lav, og kroppen innstilt på å sove enda noen timer.

Monkseaton High School i Tyneside i Storbritannia har nylig foretatt et forsøk der de endret timeplanen, slik at den skulle være mer i takt med ungdoms innebygde biologiske klokke.

I stedet for å begynne klokka 09.00 hver dag, starter første time 10.00.

Forandringen ga oppsiktsvekkende resultater.

Langt færre elever kom for sent, og eksamenskarakterene ble betydelig forbedret. Rektor ved skolen mener at læringsutbyttet økte fordi elevene faktisk var våkne når de kom på skolen, da de ikke foretok noen andre endringer i samme tidsrom.

Det er sikkert at søvn har stor betydning for hjernens evne til å lære. Hva hadde skjedd med norske skoleelevers resultater hvis vi forsøkte det samme?

Det burde ikke være så vanskelig. Lærerne kunne fortsatt komme tidlig og gjøre unna forberedelser og administrativt arbeid om morgenen, for så undervise resten av dagen.

Hvorfor forskyves så søvnmønsteret i tenårene? Mye kan tyde på at det henger sammen med at hjernen gjennomgår større omstruktureringer. Først når hjernen er modnet, sånn rundt 19-21 år, snur trenden, og de fleste kjenner igjen behov for å legge seg tidligere.

Kilde: The Educated Brain, Essays in Neuroeducation, How the biological clock influences the learning process, p 110-126, Cambridge University Press