MERKEBEVISST: Her transporteres Anders Behring Breivik ut av Oslo tinghus etter det fengslingsmøtet 25. juli. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
MERKEBEVISST: Her transporteres Anders Behring Breivik ut av Oslo tinghus etter det fengslingsmøtet 25. juli. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

Lacoste ber Breivik droppe genseren

Klesmerket Lacoste håper at terroristen Anders Behring Breivik slutter å bruke sitt favorittmerke Lacoste.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I «intervjuet» Anders Behring Breivik gjør med seg selv i sitt såkalte manifest spør han seg selv hva slags favorittmerke han har.

Svar: Lacoste.

Siden arrestasjonene har Breivik blitt avbildet i en rød Lacoste-genser på vei til avhør. I tillegg har han på seg en svart Lacoste-genser på et av PR-bildene av seg selv som han la ved i manifestet. Han skrev her at klærne «gjør det mulig å opptre som en velutdannet europeer av konservativ karakter»

Opprinnelig ville Breivik ha på seg sin «uniform» offentlig. Da han ble nektet det av politiet var Lacoste det han brukte.

Ba om Lacoste-stopp
Nå har Lacoste etter det Dagbladet kjenner til engasjert seg. De har tatt kontakt for å be om at Breivik har på seg noe annet enn Lacoste når han er ute i offentligheten.

Politiadvokat Christian Hatlo bekrefter at Lacoste har kontaktet politiet.

- Ja, vi har blitt kontaktet av Lacoste, men hva de har bedt om må bli mellom oss, sier Hatlo til Dagbladet.

- Dette har jeg ikke hørt om, sier importør Øisten Gulbrandsen til Dagbladet. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere, og mener det bør bli slutt på fokuset om hva Breivik har på seg nå.

- Det er klart det er uheldig, men dette er ikke så mye å skrive om, sier Gulbrandsen.

Han selger de merkeklærne i Norge. Klesmerket er fransk, firmaet ble dannet i 1933 av tennisspilleren René Lacoste sammen med André Gillier. De spesialiserer seg fortsatt på dyre sportsklær rettet mot golfere og tennisspillere. Merket har også blitt et typisk vestkantmerke i Norge for folk som vil signalisere at de kler seg kostbart.

- Desperat
Merkevareeksperter har tidligere rådet Lacoste til å ligge lavt, avlyse eventuelle PR-kampanjer og har kalt situasjonen for et PR-mareritt for merkevaren.

LACOSTE-KROKODILLEN GODT SYNLIG: Breivik har også Lacoste-genser på et av PR-bildene han la ved i sitt såkalte manifest.
LACOSTE-KROKODILLEN GODT SYNLIG: Breivik har også Lacoste-genser på et av PR-bildene han la ved i sitt såkalte manifest. Vis mer

- Å forsøke å forhindre mer Lacoste-klær på Breivik, er det en god ide?

- Nei, det fremstår som en desperat handling, sier samfunnsgeograf Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen til Dagbladet.

Han mener Lacoste kommer best ut av situasjonen om de ikke foretar seg noe, men fortsetter som før.

- Jeg tror ikke det er mye annet de kan gjøre nå enn å fortsette å jobbe for å gjøre Lacoste til den sterke merkevaren den er. Om de blir spurt bør de ta sterk avstand fra det som har skjedd, men ellers er det ikke noe de kan gjøre med dette, sier Tangen.

Tangen påpeker at det at Lacoste er en så sterk merkevare, gjør at det er genseren som får oppmerksomhet, ikke buksa han har på seg.

- Da må merkevarens forvalter bare forholde seg til det, at de er så anerkjente og jobbe videre med det. Skal de bruke dette enda mer kynisk bør de bruke anledningen til å si det de vil fortelle, at de selger så og så mange gensere i året, at deres undersøkelser viser at slike og sånne personer kjøper Lacoste. Om jeg var deres merkevarerådgiver ville jeg fortsatt som før, koble tøyet til tennis og sporty rikmannsliv og tåle en eventuell dupp, sier Tangen.

Uheldig årstall
Årstallet 2083, som er året Breivik bruker i tittelen på sitt manifest fordi han tror muslimer vil være utryddet da, er også blitt brukt i en reklamekampanje for Lacoste. Gulbrandsen har tidligere sagt til Dagbladet at 2083 et helt tilfeldig årstall for deres kampanje, som var en slags framtidsvisjon.

- Denne kampanjen ble produsert i forbindelse med vårt 75-årsjubileum for tre år siden, sa Gulbrandsen.

Han forklarte videre at de for moro skyld ville prøve å se for seg hvordan idretten og Lacoste ville se ut ved neste 75-årsjubileum.

MERKEVARER RAMMET AV VOLDSMENN:

• Det kostbare britiske merket Burberry har blitt populært hos britiske, voldelige fotballsupportere, såkalte casuals. De har forsøkt å rebrande seg med store annonsekampanjer i glansede magasiner med kjendiser som Kate Moss.

• Klesselskapet Abercrombie & Fitch Co sendte i august ut en pressemelding om at de har tilbudt deltakerne i MTVs realityserie Jersey Shore for å slutte å bruke deres klær i serien. Det hele er blitt omtalt som et PR-stunt, men kan også være fordi PR-avdelingen ønsker det i ettertid. Selskapet har falt på børsen i det siste.

• Telefonen Blackberry var inntil for noen år siden en dyr telefon for forretningsfolk, var mye vist på film og en hyppig, populærkulturell referanse. Nå er telefonen blitt populær blant ungdom. Men Blackberry har også fått tilnavnet «Fuckberry» på grunn av påståtte feil, og stuper på børsen. Under opptøyene i London sa politiet at Blackberry var det fremste redskapet for å organisere opptøyene på grunn av dens ukrypterte beskjedtjeneste.

• Bildekkforhandler Tommy Sharif har tidligere sagt til VG at «vi pakistanere har klart å ødelegge Mercedes og BMW som merkevare». Han mener Mercedes er blitt en drosje og BMW knyttes til pakistanere og kriminelle. I gjengmiljøet har også store, raske biler vært ettertraktet og brukt i flere ran. Ikke alle kunder ønsker å kjøpe biler de knytter til gangstere og kriminelle bander.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer