ENDELIG I GANG:  Nyutdannede Andreas Nybakken fikk politiattest på en søndag og var i gang med sin første lærerjobb mandagen etter på Vigernes skole i Lillestrøm. Da hadde han allerede vært ansatt og sterkt etterspurt i sju uker. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET.
ENDELIG I GANG: Nyutdannede Andreas Nybakken fikk politiattest på en søndag og var i gang med sin første lærerjobb mandagen etter på Vigernes skole i Lillestrøm. Da hadde han allerede vært ansatt og sterkt etterspurt i sju uker. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET.Vis mer

Lærer Andreas måtte vente sju uker på politiattest for å begynne i jobben

35 000 har stått i kø i Vardø. Og i år kommer det 100 000 søknader ekstra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nyutdannet, etterspurt og fast jobb på flekken i første jobbintervju.

Ingen dårlig start i et arbeidsmarked på vei over 100 000 arbeidsledige.

Så enkel er likevel ikke verden.

En erfaren saksbehandler hos Nav i Rogaland sukker oppgitt på telefonen til Dagbladet:

- Her har vi en utdannet barnehagelærer på ledighetstrygd på andre måneden på tross av at hun har fast jobb. Men hun står i kø for vandelsattest og får ikke begynne i jobben hos arbeidsgiver, som er helt desperat etter å få henne på plass. Isteden prøver vi å finne ufaglært arbeidskraft med slik attest i mellomtiden. Bakvendtland ?

Sju uker
Og på Vigernes skole i Lillestrøm kan nyutdannet lærer Andreas Nybakken endelig smile. Nå har han endelig kommet i gang med jobben han fikk sju uker tidligere.

Vandelsattesten kom til skolen på en søndag.

 JAKTER LÆRERE - OG POLITIATTESTER:  Inspektørene Helene Eidem (til venstre) og Lisa Lorentzen på Vigernes skole, som har 500 elever og 60 ansatte. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET.
JAKTER LÆRERE - OG POLITIATTESTER: Inspektørene Helene Eidem (til venstre) og Lisa Lorentzen på Vigernes skole, som har 500 elever og 60 ansatte. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET. Vis mer

Ingen skal si at det tidvis utskjelte Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester i Vardø ikke tar i et ekstra tak for å fjerne den opptil åtte uker lange attest-køen som hart skapt bråstopp for 35 000 søkere siden i fjor høst. 

Og rundt halvparten er lærere, barnehageansatte og andre som helt avhengig av en slik attest for å begynne i jobben de allerede har fått. For du kan ikke søke om politiattest før du har arbeidsgivers signatur på at du har jobb.

Det var i 2011 at sentrale myndigheter bestemte at et nyopprettet kontor skulle ta seg av utstedelse av politiattester. Fra årskiftet 2014/2015 satt 24 ansatte klare til å gjøre jobben som ditt lokale politidistrikt hadde gjort så langt.

Og det gikk bra et drøyt halvår. Fram til sommerferien fikk alle sin nødvendige politiattest i løpet av de lovede to ukene. Det begynte å hope seg  opp tidlig på høsten ved samordnet opptak til universiteter og høgskoler.

Datakræsj
Avdelingsleder Leif Sætran ved politiattest-kontoret forteller om langt større søkermasse enn beregnet - og hva som har vært problemet.

- Da Politidirektoratet startet planleggingen i 2009 av den nye politienheten, var beregningen 220 000 søknader pr. år. Og vi bli satt opp med 24 stillinger. Men allerede det første hele driftåret i 2015 fikk vi 290 000 søknader å sjekke. Vi greide å ta unna 265 000, og skal greie flere hvis arbeidsredskapen er i orden, forklarer Sætran overfor Dagbladet.

Han er lei seg for alle som har problemer fordi de står i attestkø - og stolt av alle ansatte som har jobbet sju dager i uka de siste pr. månedene for å komme ajour.

 SJU DAGER I UKA:  Denne politiattesten fra Vardø, signert avdelingsleder Leif Sætrum, ble ekspedert på en søndag. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET.
SJU DAGER I UKA: Denne politiattesten fra Vardø, signert avdelingsleder Leif Sætrum, ble ekspedert på en søndag. FOTO: ARNE V. HOEM/DAGBLADET. Vis mer

- Problemet har vært datakapasiteten vi har fått fra politiets IKT-tjeneste. Enkelt fortalt har vi hatt for liten server. Og det har i perioder ført til våre ansatte har blitt kastet ut av systemet seks-åtte ganger i timen midt under jobben, sier Sætran.

To uker - fra april
Nå har kontoret fått en ny server som tåler trykket.

- I april skal vi være ajour. Det vil si to ukers behandlingstid slik planen har vært hele tiden. Denne uka har behandlingstiden gått ned fra seks til fire uker.

Da Dagbladet ringte servicetelefonen en tilfeldig ettermiddag, fikk vi vite etter ti minutter at vi var nummer 20 i køen.

- Det var vært både utskjelling og fortvilte søkere i den andre enden, oppsummerer Sætran, som med glimt i øyet legger til at han tar med den nye serveren i kveldsbønnen hver eneste dag.

100 000 flere i år
For nå ser han en ny utfordring for 2016. Etterspørselen etter vandelskontroll kommer til å øke voldsomt.

- De første tre ukene har vi fått 7 000 søknader pr. uka. Og i fjor var de samme ukene ganske gjennomsnittlige for året. Og dermed kan det bli mellom 350 000 og 400 000 søknader å behandle i år.

- Hvorfor øker etterspørselen så mye nå ?

 UTSKJELT:  Avdelingsleder Leif Sætrum. Foto: Politiet.
UTSKJELT: Avdelingsleder Leif Sætrum. Foto: Politiet. Vis mer

- En av forklaringene kan være at det skjer mye på arbeidsmarkedet nå. Flere som har hatt langvarige arbeidsforhold, har nå flere kortvarige jobber isteden. Og med unntak av for eksempel lærervikarer i samme kommune, må arbeidstakeren ha ny attest for hver jobb. Og uansett er det ferskvare. Den gjelder bare i tre måneder, forteller en utskjelt, men optimistisk avdelingsleder i Finnmark politidistrikt.

 HØYTRYKK:  De ansatte ved Politiets enhet for vandelskontyroll og politiattester har tatt i et ekstra krafttak for å komme ajour med attestbunkene. Foto: Politiet.
HØYTRYKK: De ansatte ved Politiets enhet for vandelskontyroll og politiattester har tatt i et ekstra krafttak for å komme ajour med attestbunkene. Foto: Politiet. Vis mer